۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد:

افزایش قیمت دلار و خشکسالی موانع کاهش قیمت تخم‌مرغ/ منتظر کاهش چشمگیر قیمت تخم‌مرغ نباشید

۱۴ فروردین ۱۳۹۷، ۱۴:۲۱
کد خبر: 261522
افزایش قیمت دلار و خشکسالی موانع کاهش قیمت تخم‌مرغ/ منتظر کاهش چشمگیر قیمت تخم‌مرغ نباشید

رییس سازمان دامپزشکی در سفر به اردبیل از کاهش قیمت تخم مرغ در خرداد ماه سالجاری خبر داد. علی رضا رفیعی پور، دلیل کاهش قیمت این محصول را جایگزینی گله های معدوم شده و افزایش تولید عنوان کرد. وی حتی مدعی شد امکان صادرات تخم مرغ کشور نیز فراهم می‌شود. اما، کارشناسان معتقد هستند با توجه به افزایش قیمت دلار و خشکسالی کشورهای تامین کننده نهاده های دامی مهم مانند کنجاله سویا و ذرت، نباید منتظر کاهش چشمگیر قیمت تخم مرغ بود.

اقتصاد آنلاین- سپیده قاسمی؛ طبق اعلام بانک مرکزی قیمت تخم مرغ در یک سال اخیر 29.1 درصد افزایش داشت. هر چند شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از مهترین دلایل این افزایش قیمت عنوان می شود اما، تنها دلیل نیست و عواملی مانند نوسان قیمت نهاده های دامی وارداتی و تقاضا نیز تاثیر زیادی در قیمت تخم مرغ داشته است.

قیمت دو نهاده مهم وارداتی کنجاله سویا و ذرت با افزایش قیمت دلار از ابتدای سال 96 تا روزهای پایانی همین سال به ترتیب حدود 800 تومان و 390 تومان رشد داشت.

افزایش قیمت خرید این دو نهاده مهم دامی همراه با افزایش قیمت در سایر بخش ها مانند حقوق کارگری، بهداشت، دارو و درمان و ... موجب می شود در مجموع قیمت تمام شده تولید تخم مرغ در ابتدای سال 97 حداقل 30 درصد رشد داشته باشد. علاوه بر این، خشکسالی کشورهای تامین کننده کنجاله سویا و ذرت از جمله آرژانتین، در کاهش عرضه و تشدید افزایش قیمت این نهاده ها و در نتیجه قیمت تمام شده تخم مرغ در سال 97 نیز تاثیر خواهد داشت.

با این شرایط نباید منتظر کاهش چشمگیر قیمت تخم مرغ بود و به نظر می رسد مسئولین و متولیان این حوزه باید با دیدکارشناسی تر و با در نظر گرفتن تمام عوامل موثر در قیمت تمام شده یک محصول نظر بدهند.