۰ نفر

پاسخ سازمان مرکزی تعاون روستایی به انتقادات از روند خرید زعفران از کشاورزان:

منتقدان به دنبال نادیده گرفتن نقش کشاورزان به نفع خریداران اروپایی هستند/ از حضور واسطه‌های سالم ممانعت نمی‌شود

۱۳ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۵۱
کد خبر: 261329
منتقدان به دنبال نادیده گرفتن نقش کشاورزان به نفع خریداران اروپایی هستند/ از حضور واسطه‌های سالم ممانعت نمی‌شود

سازمان مرکزی تعاون روستایی سال گذشته به خرید زعفران از کشاورزان با هدف حذف دلالان و عرضه محصول در بورس کالا به نفع تولیدکننده ورود پیدا کرد. اما انتقادات شدیدی از سوی کشاورزان و فعالان این حوزه درباره روند خرید، نحوه نگهداری، کیفیت و عرضه در بورس مطرح می‌شود.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ علی اوسط هاشمی، رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین انتقادات مطرح شده را رد می‌کند.

وی با بیان اینکه منتقدان به دنبال نادیده گرفتن نقش کشاورزان به نفع خریدار اروپایی هستند، افزود: پیش از ورود سازمان تعاون روستایی به خرید زعفران هر کیلوگرم از این محصول سه میلیون و ۸۰۰هزار تومان تا چهار میلیون و ۲۰۰هزار تومان فروخته می‌شد اما اکنون قیمت آن به پنج میلیون و ۸۰۰هزار تومان افزایش یافته است.

اوسط هاشمی ادامه داد: این افراد سودجویانی هستند که حاضر به حفظ مشتریان خارجی خود به زیان کشاورزان هستند.

وی درباره کیفیت زعفران‌های خریداری شده از کشاورزان نیز، گفت: محصولات بر اساس استاندارهای تعریف شده طبقه بندی و در آزمایشگاه‌های  منتخب بررسی و سپس خریداری می‌شود.

اوسط هاشمی تاکید کرد: محصولات در بهترین حالت ممکن نگهداری می‌شوند و بیشتر انبارها برای خود آقایان منتقد است.

وی در پاسخ به این پرسش که منتقدان حضور واسطه‌ها به جای کشاورزان را از اشکالات این طرح می‌دانند، گفت: خرید توسط افراد معتمد منطقه که از کشاورزان شناخت دارند انجام می‌شود اما از حضور واسطه‌های سالم که تامین کننده منافع کشاورزان باشند نیز ممانعت به عمل نمی‌آید.

رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی، عرضه زعفران در بورس و شرایط خرید و صادرات را در راستای شفاف‌سازی معامله‌ها به نفع کشاورزان دانست.

اوسط هاشمی در پایان تاکید کرد: اظهار نظرهای اینچنینی از سوی منتقدان فقط در راستای منافع شخصی است.