۰ نفر

نکات ایمنی را در روز طبیعت رعایت کنیم

۱۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۷:۳۴
کد خبر: 261068
 نکات ایمنی را در روز طبیعت رعایت کنیم

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: 129 پارک و تفرجگاه جنگلی در استان‌های گیلان ، مازندران و گلستان، آمادهٔ پذیرایی از گردشگران نوروزی در روز طبیعت است و با توجه به افزایش خطر آتش‌سوزی در این روز، از مردم می‌خواهیم نکات ایمنی را رعایت کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، عباسعلی نوبخت از مردم خواست از انداختن کبریت نیمه‌افروخته و هرگونه مواد آتش‌زا، بطری و شیشه در داخل پارک‌های جنگلی اجتناب و در صورت لزوم آتش را فقط در اجاق‌های احداث شده روشن و سپس از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنند.

وی تأکید کرد: سعی شده تا از رسانه‌ها و ابزارهای تبلیغی مانند شبکه های اجتماعی، خبرگزاری‌ها، صداوسیما، تهیه و توزیع دفترچه های راهنما، نصب تابلوهای تبلیغاتی، آماده‌سازی و تجهیز ادوات اطفای حریق، آموزش سمن‌ها، تشکیل گروه‌های گشت و کشیک و سرکشی و بازدید همکاران از تفرجگاه ها در روز طبیعت و با همکاری مردم خطر آتش‌سوزی را در این روز به حداقل برسانیم.

معاون سازمان جنگل‌ها ادامه داد: شناسایی مناطق بحرانی آتش‌سوزی و در صورت امکان، جلوگیری از دسترسی افراد به آن و گروه‌بندی و تجهیز جوامع محلی و دوستداران طبیعت و همچنین هماهنگی و اطلاع‌رسانی دستگاه‌های مربوط برای همکاری در 13 فروردین، از دیگر اقدامات پیش‌بینی شده است.

به گفته نوبخت، مردم می‌توانند با مشاهده آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع، در هر ساعت از شبانه‌روز موضوع را با شماره تلفن رایگان و کشوری 1504 به اطلاع یگان حفاظت منابع طبیعی برسانند.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به ضرورت پرهیز از ریختن زباله در جنگل و مرتع اظهار داشت: در برخی مناطق از جمله پارک‌های جنگلی به گردشگران کیسهٔ زباله داده می‌شود.

وی افزود: همچنین با احداث زباله‌دان و استفاده از مشارکت‌های تبلیغی مردم برای جلوگیری از رهاسازی زباله در طبیعت و جمع‌آوری آن، سعی می‌شود در روز طبیعت معضل زباله‌ریزی کاهش یابد.

نوبخت، پرهیز از شستن خودرو و ورود آن به عرصه‌های جنگلی و ذخیره‌گاهی و حفظ نظافت عمومی و همکاری با ماموران پارک‌های جنگلی را از دیگر توصیه‌های مهم برشمرد.

وی از مردم خواست از قطع هر گونه درختان و سرشاخه‌ها و برداشت خاک و خزه و نوشتن یادگاری بر روی درختان خودداری کنند.

نوبخت ادامه داد: مسئولان پارک‌های جنگلی به صورت روزانه آمار گردشگران را از تاریخ 25 اسفند 1396 ثبت می‌کنند که این کار تا روز 15 فروردین 1397 ادامه می‌یابد و جمع آمار، گویای تعداد دقیق مسافران و گردشگران نوروزی است و به اطلاع عمومی خواهد رسید.

جنگل‌های هیرکانی یا جنگل‌های شمال 1.9 میلیون هکتار وسعت دارد که 38 هزار و 127 هکتار آن در قالب پارک جنگلی مدیریت می شود.