۰ نفر

عضو شورای ملی زعفران در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین مطرح کرد:

ارزیابی اشتباه بازار زعفران ایران/ هر کیلو گرم زعفران ۸۰۰تا ۱۲۰۰یورو به فروش رفت

۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۱:۵۳
کد خبر: 260757
ارزیابی اشتباه بازار زعفران ایران/ هر کیلو گرم زعفران ۸۰۰تا ۱۲۰۰یورو به فروش رفت

عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه آمار دقیقی ازتولید و بازار زعفران کشور در دست نیست، افزود: نبود آمار دقیق موجب شده ارزیابی بازار زعفران نیز به درستی انجام نشود.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی ؛ علی حسینی در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با اشاره به افزایش سطح زیر کشت زعفران در سال 96، گفت: سال گذشته سطح زیر کشت زعفران به بیش از 100 هزار هکتار افزایش یافت اما، میزان برداشت متفاوت است و گزارش دقیقی از میزان تولید وجود ندارد.

وی ادامه داد: آمار صادرات گمرک نیز قابل اتکا نیست چرا که  خروج زعفران از راه های دیگر نیز انجام می شود، ضمن اینکه آمار گمرک با تاخیر اعلام می شود و این عوامل در مجموع ارزیابی تولید و بازار و برنامه ریزی برای این محصول را دشوار کرده است.

حسینی با تایید بر اینکه همچنان ایران رتبه نخست تولید زعفران در جهان را دارد، افزود: داشتن رتبه اول تولید به معنی نفوذ در بازار جهانی نیست و شاهد آن نیز سهم اندک کشور از تجارت جهانی زعفران است.

وی یادآور شد: با آنکه ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود اما، سهم ما تنها 7.3 درصد از گردش ۸ میلیارد دلاری زعفران در دنیا است.

حسینی با بیان اینکه تعداد رقبای ایران در بازار جهانی زعفران هر روز در حال افزایش است، گفت: به دلیل جذابیت بازار زعفران کشورهای مانند چین که شرایط آب و هوایی مناسب تولید این محصول را ندارند اقدام به کشت گلخانه ای کرده اند و این امر هشداری برای ما است.

وی اضافه کرد: در این شرایط تنها بهبود بهره وری می تواند آینده محصول ما را تضمین کند.

به گفته حسینی؛ در حال حاضر از هر هکتار سطح زیر کشت 3.2 تا 3.5 کیلوگرم زعفران تولید می شود در حالی که این عدد باید 8 کیلوگرم در هر هکتار باشد.

وی با یادآوری اینکه تنها یک سوم کشورهای جهان مشتری زعفران ایران هستند، افزود: این تعداد در مقابل میزان تولید کشور ما اندک است و باید با بازاریابی در سطح بین المللی مشتریان را افزایش داد.

حسینی اظهار کرد: در حال حاضر زعفران تنها به مشتریان سنتی فروخته می شود این در حالی است که در برنامه وزارت جهاد کشاورزی این محصول یکی از انواع گونه های گیاهی جایگزین در شرایط خشکسالی است.

وی درباره آخرین وضعیت صادرات زعفران ایران نیز گفت: هم اکنون هر کیلوگرم زعفران ایران به صورت فله 800 تا 1200 یورو به فروش می رسد.

حسینی در پاسخ به این پرسش که چرا برای افزایش ارزش افزوده صادرات زعفران به جای فله ای در بسته بندی های مناسب انجام نمی شود، گفت: صادرات در بسته بندی می تواند 20 تا 40 درصد قیمت هر کیلوگرم محصول را در بازار جهانی افزایش دهد اما، باید نگاه به این موضوع واقع بینانه باشد چراکه شرایط برای این کار فراهم نیست و باید قبل از هر چیز زیر ساخت های آن آماده شود.

عضو شورای ملی زعفران سیاست مشتریان زعفران ایران را ایجاد ارزش افزوده در داخل کشور خود عنوان کرد و بستن تعرفه های بالا برای واردات زعفران ایران را نیز در همین راستا دانست.

حسینی در پایان اصرار بر تغییر شکل صادرات از فله به بسته بندی در شرایط کنونی را غیر منطقی و بهبود بهره وری و کاهش قیمت تمام شده را مهمترین اقدام در توسعه صادرات زعفران برشمرد.