۰ نفر

تلاش برای حفظ آب و خاک ارزشمند کشور؛

حجتی: خاک آبرفتی حکم کیمیا دارد/ تهران با وجود ۲درصد خاک کشاورزی، ۵درصد تولید محصول دارد

۷ فروردین ۱۳۹۷، ۲۰:۵۵
کد خبر: 260519
حجتی: خاک آبرفتی حکم کیمیا دارد/  تهران با وجود ۲درصد خاک کشاورزی، ۵درصد تولید محصول دارد

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر لزوم حفظ آب و خاک حاصلخیز و آبرفتی در کشور اظهار کرد: باید به تقاضای جامعه برای ویلاسازی پاسخ داده شود اما نه از طریق تغییر کاربری بهترین اراضی کشاورزی.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ظهر سه‌شنبه در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های کشاورزی و عمرانی شهرستان شهریار استان تهران که با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد، به ظرفیت این استان در زمینه تولید محصولات کشاورزی اشاره و اظهار کرد: در استان تهران حدود 5 میلیون و 700 هزار تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود. این در حالی است که این استان دارای تنها دو درصد خاک کشاورزی است اما نزدیک به پنج درصد تولیدات کشاورزی کشور را در اختیار دارد که نشان از بهره‌وری و کار خوب کشاورزان استان است.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفت: تقریبا نزدیک به دو و نیم میلیون تن از محصولات خام کشاورزی استان تهران در همین استان نگهداری و بسته‌بندی می‌شود که این ظرفیت مناسب و خوبی است.

وی با تاکید بر لزوم تقویت زنجیره تولید در بخش کشاورزی با اشاره به افتتاح یک سردخانه صنعتی در شهرستان شهریار توسط معاون اول رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: مشاهده می‌کنیم که در سطح استان تهران یک تولیدکننده نمونه با تاسیس یک سردخانه برای محصولات خود و دیگر باغداران و کشاورزان هم زمان نگهداری محصولات را افزایش داده و هم بازار را تعدیل کرده است.

حجتی با اشاره به ظرفیت سردخانه‌های کشور اظهار کرد: در سال 92 در کشور برای دو میلیون و 400 هزار تن محصول خوراکی ظرفیت سردخانه داشتیم که در طول چهار و نیم سال گذشته این ظرفیت به چهار میلیون تن افزایش یافته است. در تهران نیز در حال حاضر 340 هزار تن ظرفیت سردخانه وجود دارد و براساس برنامه تدوین شده در این زمینه تا پایان شش ماهه نخست 50 هزار تن و در شش ماهه سال 97، 50 هزار تن دیگر به این ظرفیت اضافه و به زیر بار می‌رود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سطح استان تهران در زمینه زنجیره تولید در بخش کشاورزی اقدامات خوب و مناسبی انجام شده است، خاطرنشان کرد: امیدوارم با وجود افزایش ظرفیت سردخانه‌های سطح استان و همچنین بهره‌گیری از فناوری‌های مختلف در زمینه بسته‌بندی محصولات کشاورزی دیگر شاهد عرضه بدون بسته‌بندی محصولات کشاورزی و همچنین طول عمر کم این محصولات نباشیم.

حجتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برخی دغدغه‌های کشاورزان و باغداران در زمینه تغییر کاربری اراضی کشاورزی اظهار کرد: متاسفانه در حاشیه شهرهای بزرگ با پدیده‌ای به عنوان تغییر کاربری جهت مصارف دیگر مواجه هستیم. در این زمینه معتقدیم که به این تقاضای جامعه باید پاسخ مناسبی داده شود اما نه از طریق تغییر کاربری بهترین اراضی کشور.

وی با تاکید بر اینکه ارزش خاک‌های آبرفتی از آب کمتر نیست و حکم کیمیا را دارد، گفت: زمین‌های کشاورزی امروز رسما به نام ما است اما متعلق به نسل‌های آینده ماست و آنها باید نان خود را از این زمین‌ها تامین کنند بنابراین همه باید در حفظ آب و خاک ارزشمند کشورمان تلاش کنیم. در زمینه پاسخگویی به تقاضای تغییر کاربری جهت ویلاسازی نیز اراضی بسیاری نیز در اختیار دولت است که در این زمینه مناسب هستند و می‌تواند پس از هماهنگی‌ها و مقرر شدن آیین‌نامه‌هایی برای ویلاسازی در اختیار مردم قرار بگیرد.

حجتی در پایان با انتقاد از افزایش افراطی حریم برخی شهرها در سطح کشور خاطرنشان کرد: در برخی موارد از جمله موضوع حریم شهرها دچار افراط و تفریط شده‌ایم و به میزان زیادی به حریم شهرها اضافه کرده‌ایم که این موضوع باعث شده حریم شهرها ظرفیتی چند برابری نسبت به ظرفیت کل کشور پیدا کنند. متاسفانه زمانی که به حریم شهرها اضافه می‌شود دیگر برای اراضی واقع در این حریم قوانین کشاورزی حاکم نیست بلکه قوانین شهرسازی و این دست مقررات حاکم و از اختیار جهاد کشاورزی خارج می‌شود.