۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد:

دولت هرکیلوگرم میوه تنظیم بازار شب عید را از باغداران چند خرید؟/ برای خروج مازاد تولید میوه از کشور فکری کنید

۲۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۴۸
کد خبر: 259286
دولت هرکیلوگرم میوه تنظیم بازار شب عید را از باغداران چند خرید؟/ برای خروج مازاد تولید میوه از کشور فکری کنید

دولت هر ساله دو میوه پرتقال و سیب را به عنوان میوه‌های تنظیم بازار شب عید از باغداران خریداری و پس از ذخیره سازی بر اساس قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار استانی توزیع می‌کند.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی ؛  بر اساس اعلام سازمان تعاون روستایی، در پایتخت هر کیلو سیب دماوند قرمز و سفید  تنظیم بازار شب عید با نرخ 2 هزار و 700 تومان و پرتقال تامسون سوپر شمال تنظیم بازار شب عید یک هزار و 800 تومان عرضه می شود. این قیمت ها واقعی نیست و بخش از آن توسط یارانه دولتی تامین می شود. اما، این میوه ها با چه قیمتی از باغداران خریداری شده و آیا منافع باغداران تامین کرده است؟

مجتبی شادلو، رییس اتحادیه باغداران دماوند، در گفت و گو با اقتصادآنلاین در پاسخ به این سوالات، گفت: قیمت خرید هر کیلوگرم سیب دماوند از باغداران برای تنظیم بازار شب عید دو هزار و 500 تومان بود.

سیب ارزانتر خریداری و گران تر عرضه می شود

وی قیمت تمام شده هر کیلو گرم سیب دماوند برای دولت با در نظر گرفتن هزینه سردخانه، مباشر و حمل و نقل را بیش از سه هزار و 300 تومان عنوان کرد .

شادلو با بیان اینکه تولید سیب در کشور حدود 3 میلیون و 700 هزار تن است، افزود: تنها  حدود 30 هزار تن آن به عنوان میوه تنظیم بازار شب عید از باغداران خریداری می شود.

رییس اتحادیه باغداران دماوند معتقد است؛ هر چند خرید سیب با هدف تنظیم بازار شب عید تا حدودی قیمت ها را به نفع تولیدکننده تغییر داده اما، با توجه به تولید بالای این میوه در کشور بهتر است برای تامین طولانی مدت منافع باغداران خرید سیب های کیفی با هدف صادرات انجام گیرد تا از حجم سنگین تولید که بازار داخل کشش آن را ندارد کاسته شود.

پرتقال گران تر خریداری و ارزانتر عرضه می شود

اما قیمت خرید و عرضه پرتقال بر خلاف سیب بوده و این محصول از باغداران بالاتر از قیمت عرضه خریداری شده است.

به گفته محمدرضا شعبانی رییس اتحادیه باغداران مازندران، دولت هر کیلو گرم پرتقال را از  باغداران دو هزار تومان خریده و اکنون با قیمت یک هزار و 800 تومان عرضه می کند.

وی در گفت و گو با اقتصاد آنلاین یارانه اختصاص یافته به هر کیلوگرم پرتقال را بیش از 1200 تومان عنوان کرد که شامل پرداخت هزینه سردخانه ، مباشر و حمل نقل است.

شعبانی میزان تولید پرتقال در مازندران را 1.5 میلیون تن عنوان کرد و افزود: خرید حدود 40 هزار تن پرتقال در ایام نزدیک به نوروز بازار این محصول را تا حدودی بهبود می بخشد اما تاثیر طولانی مدت ندارد.

رییس اتحادیه باغداران مازندران تاکید کرد: سال پر محصول در تولید مرکبات را سپری کرده ایم و باید برای خروج مازاد تولید این محصولات از کشور فکری شود، در غیر این صورت تولید خوب دامن باغداران را گرفته و زیان را برای آن ها به همراه خواهد داشت.