۰ نفر

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین:

تعادل بین واردات و تولید داخلی محصولات کشاورزی مشخص نیست/ صادرات در قبال واردات میوه نداریم

۲۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۱۱
کد خبر: 258837
تعادل بین واردات و تولید داخلی محصولات کشاورزی مشخص نیست/ صادرات در قبال واردات میوه نداریم

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به واردات بی حساب و کتاب برخی از محصولات کشاورزی به کشور گفت: به نظر می رسد یکی از دلایل این موضوع، بی اطلاعی و عدم نظارت وزارت جهاد کشاورزی بر میزان محصولات کشاورزی موجود در کشور است.

اقتصاد آنلاین- المیرا اکرمی؛ علی اکبری در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین با بیان اینکه واردات بی رویه برخی از محصولات کشاورزی، انتقادات جدی را متوجه وزارت جهاد کشاورزی کرده است، اظهار داشت: این انتظار از وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد که به‌ عنوان متولی نظارت بر عرضه و تولید محصولات کشاورزی برآورد دقیقی از میزان محصولات کشاورزی موجود در کشور و میزان محصولات وارداتی داشته باشد.

وی در ادامه افزود: اگر وزارت جهاد کشاورزی چنین برآوردی داشته باشد، می تواند پاسخ قانع کننده ای به منتقدان واردات هم بدهد، زیرا وضعیت تعادل واردات و تولید داخل که در حال حاضر معلوم نیست، مشخص می شود و به نظر می رسد این موضوع که شاهد واردات بی حساب و کتاب برخی محصولات هستیم، به این دلیل است که این وزارتخانه آماری در این رابطه ندارد.

اکبری با بیان اینکه در داخل کشور امکان تولید برخی از محصولات کشاورزی به خصوص برخی از میوه ها وجود ندارد، عنوان کرد: البته باید در قبال واردات میوه هایی مانند موز و آناناس که امکان تولید آنها در داخل کشور وجود ندارد، صادرات محصولات کشاورزی تولید داخل هم انجام شود تا تعادلی در این زمینه به وجود بیاید.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در مقابل واردات میوه هایی مانند موز و آناناس، می توان محصولاتی که در آنها مازاد و مزیت تولید داریم مانند سیب و پرتقال را صادر کرد.  

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه صادرات در قبال واردات محصولات باغی موضوعی است که همواره توسط مجلس به دولت تذکر داده می شود، گفت: اما متاسفانه کمتر شاهد رعایت این موضوع از سوی وزارت جهاد کشاورزی و مجموعه دولت هستیم و این مشکلی است که باید مسئولان چاره اندیشی جدی برای آن داشته باشند.  

 اکبری در پایان تاکید کرد: تا زمانی که نظارت و کنترل جدی بر واردات و صادرات محصولات کشاورزی وجود نداشته باشد، هم واردات شکل بی رویه ای خواهد داشت و هم شاهد قاچاق برخی از انواع میوه به شکل قاچاق خواهیم بود.