۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

فرصت درخت‌کاری را به تهدید تبدیل نکنیم/ درختان میوه بهترین انتخاب برای کاشت

۱۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۴:۵۲
کد خبر: 257046
فرصت درخت‌کاری را به تهدید تبدیل نکنیم/ درختان میوه بهترین انتخاب برای کاشت

در هفته منابع طبیعی هستیم در این ایام کاشت درخت از جمله اقدامات پسندیده‌ای است که توسط مردم انجام می‌شود. اما، این اقدام پسندیده اگر به صورت غیر کارشناسی انجام شود می‌تواند به جای فرصت تبدیل به تهدیدی برای طبیعت شود.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ انتخاب نهال سالم و گونه گیاهی متناسب با منطقه موضوعاتی است که کارشناسان در این ایام بر آن ها تاکید دارند چرا که بی‌توجهی به این نکات مهم می‌تواند نتایج جبران ناپذیری را برای طبیعت به همراه داشته باشد.

عبدالرضا کاوند، معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در گفت و گو با اقتصاد آنلاین درباره انتخاب نهال مناسب برای کاشت، گفت: برای انتخاب نهال مناسب دو نکته مهم را باید در نظر گرفت ابتدا خرید نهال سالم و گواهی شده از محل‌های مجاز و دیگری انتخاب گونه متناسب با منطقه مورد نظر است.

وی ادامه داد: تفاوتی نمی کند شما قصد دارید نهال را در کجا بکارید اگر این نهال آلوده به بیماری یا آفت باشد می‌تواند درختان و باغ‌های موجود در منطقه را آلوده کند و زیان بزرگ اقتصادی و محیط زیستی را به بار آورد.

کاوند با تاکید بر اینکه سلامت نهال در اولویت قرار دارد، افزود: نهال را از مراکز دارای مجوز خریداری و حتما از فروشند شناسه آن را که شامل اطلاعات لازم در مورد نهال است طلب کنید، ضمن اینکه گواهی بهداشت گیاهی نیز که توسط سازمان حفظ نباتات کشور صادر می‌شود باید همراه نهال باشد.

وی اضافه کرد: فاکتور فروش سند دیگری است که در هنگام خرید نهال باید توسط فروشنده به شما داده شود.

معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال درباره انتخاب گونه متناسب برای کاشت نیز گفت: با توجه به اینکه شما در چه منطقه آب و هوایی زندگی می‌کنید انتخاب گونه درخت برای کاشت متفاوت است، یک گونه می‌تواند برای یک منطقه مناسب و برای منطقه دیگر زیان‌بار باشد.

کاوند اظهار کرد: انتخاب نامناسب یک گونه برای کاشت علاوه بر کاهش عمر درخت ممکن است برای طبیعت منطقه خطراتی را نیز به همراه داشته باشد و زندگی سایر گونه‌ها را تهدید کند.

به گفته وی؛ برخی گونه‌ها برای یک منطقه مهاجم محسوب می‌شوند و می‌توانند اکوسیستم آن منطقه را دچار مخاطره کنند.

وی بهترین انتخاب برای کاشت درخت را درختان مثمر دانست و افزود: درختان میوه منافع اقتصادی به همراه دارند و مهاجم محسوب نمی‌شود به همین دلیل بهترین گزینه برای کاشت هستند.

معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال در پایان از مردم خواست؛ برای انتخاب گونه‌های غیر مثمر از اداره منابع طبیعی و گونه‌های مثمر از اداره جهاد کشاورزی منطقه سکونت خود راهنمایی بگیرند و به هیچ وجه خودسرانه اقدام به انتخاب و کاشت نهال نکنند.