۰ نفر

بانک مرکزی گزارش داد؛

تثبیت نرخ ۵گروه کالای اساسی/ بررسی میدانی قیمت خرده فروشی ۱۱گروه کالای خوراکی

۱۶ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۳۱
کد خبر: 256726
تثبیت نرخ ۵گروه کالای اساسی/ بررسی میدانی قیمت خرده فروشی ۱۱گروه کالای خوراکی

بازار مصرف در هفته نخست اسفند ماه شاهد تثبیت نرخ ها در پنج گروه کالای اساسی شامل لبنیات، برنج، قند و شکر، چای و روغن نباتی بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، تازه ترین بررسی های میدانی بانک مرکزی از قیمت خرده فروشی 11 گروه کالای خوراکی در هفته منتهی به 4 اسفند ماه نشان می دهد که در هفته یاد شده نرخ حبوب 0.1 درصد، میوه های تازه 1.3 درصد و سبزی های تازه 2.2 درصد کاهش داشته و در مقابل قیمت تخم مرغ 4.9 درصد و گوشت قرمز 0.2 درصد رشد کرده است.

* لبنیات و تخم مرغ

در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات قیمت پنیر پاستوریزه نسبت به هفته قبل 0.1 درصد افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود.

قیمت تخم مرغ معادل 4.9 درصد افزایش داشت و شانه ای 126 هزار تا 190 هزار ریال فروش می رفت.

* برنج و حبوبات

در این هفته در گروه برنج بهای برنج داخله درجه یک و درجه دو ثابت بود. در گروه حبوب قیمت لوبیا چیتی معادل 0.5 درصد کاهش یافت و بهای سایر اقلام بدون تغییر بود.

* میوه ها و سبزی های تازه

در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری انار، انگور و هندوانه و موز عرضه کمی داشت و سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آن ها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه فروشی ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار عرضه می شد.

میوه فروشی های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می کردند که در گروه میوه های تازه بهای نارنگی، لیموشیرین و انار هریک معال 1.1 درصد و موز 1.7 درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام بین 1.1 درصد تا 6.6 درصد کاهش داشت.

در گروه سبزی های تازه، قیمت کدو سبز 0.8 درصد و سبزی های برگی 0.3 درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام بین 0.4 درصد تا 6.4 درصد کاهش یافت.

* گوشت قرمز و گوشت مرغ

در هفته مورد گزارش قیمت گوشت تازه گاو و گوساله بدون تغییر بود و بهای گوشت گوسفند 0.3 درصد افزایش ولی قیمت گوشت مرغ معادل 0.5 درصد کاهش یافت.

* قند، شکر، چای و روغن نباتی

در این هفته بهای شکر، قند، چای خارجی و انواع روغن نباتی ثابت بود.

** تغییرات ماهانه قیمت ها

در یک ماه منتهی به چهارم اسفند، نرخ برنج و روغن در بازار مصرف ثابت بوده و نرخ لبنیات 2.2 درصد، سبزی های تازه 3.1 درصد و قند و شکر 0.1 درصد کاهش یافته است.

در مقابل در این دوره یک ماهه نرخ تخم مرغ 21.2 درصد، حبوب 0.6 درصد، میوه های تازه 5.1 درصد، گوشت قرمز 0.2 درصد و چای 0.2 درصد رشد کرده است.