۰ نفر

در گفتگوهای فعالان حوزه چای هند و ایران مطرح شد؛

جلوگیری از ورود چای تقلبی به ایران

۱۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۶:۰۱
کد خبر: 256548
جلوگیری از ورود چای تقلبی به ایران

هیئتی­­­ متشکل از فعالان اقتصادی حوزه چای هند، ­ در ­سفر به تهران با حضور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گسترش تجارت میان دو کشور و جلوگیری از ورود چای تقلبی به ایران را بررسی کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین صداوسیما، معاون بین‌الملل اتاق ایران در این دیدار،​­ ضمن استقبال از تبادل هیئت­­­­ میان فعالان بخش خصوصی دو کشور،​­ بر ضرورت همکاری بیشتر ایران و هند برای تولید و فروش چای تاکید کرد.

محمدرضا کرباسی گفت: ایران با حدود ۲۸ میلیون کیلوگرم واردات چای، یکی از بزرگترین واردکنندگان چای در دنیاست. باید تلاش کنیم روابط تجاری میان دو کشور را تقویت کنیم تا هند سهم بیشتری از صادرات چای به ایران در مقایسه با سریلانکا و دیگر کشورها داشته باشد.

شایامی میسرا معاون رئیس انجمن چای هند با اشاره به وضع روابط تجاری میان دو کشور گفت: امیدواریم بتوانیم تجارت خود را به‌صورت دوجانبه ادامه دهیم­­­ و ایرانیان بتوانند از طعم‌های متعدد چای هندی در کشور خود استفاده کنند.

داویش اوتام معاون سفیر هند در تهران نیز­ در ­سخنانی به سفر اخیر رئیس جمهور ایران به هند اشاره کرد و گفت: هیئت­ ­­فعالان حوزه چای هند پس از سفر ­آقای روحانی به هند، راهی ایران شده و امیدوار است بتواند در این حوزه روابط خوبی را با طرف‌های ایرانی برقرار کند.

وی گفت: سفر رئیس‌جمهوری ایران به هند، در زمان کمتر از دو سال بعد از سفر نخست‌وزیر هند به ایران انجام‌ شده و این نشان‌دهنده عزم راسخ هر دو کشور برای تقویت رابطه اقتصادی و تجاری دوجانبه است تا بتوانیم حجم مبادلات تجاری دوجانبه را به رقم قابل قبولی برسانیم.

اوتام با اشاره به روابط تاریخی دو کشور، تصریح کرد: خط تمدنی و رابطه تاریخی ایران و هند خود را در خیلی چیزها نشان می‌دهد. رابطه نزدیک تمدنی و تاریخی زیربنای محکمی است که می‌تواند در روابط دیگر بخصوص در روابط تجاری میان دو کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

به‌گفته معاون سفیر هند، در سفری که رئیس‌جمهور ایران و هیئت­­­ تجاری همراه به هند داشتند تفاهم‌نامه‌های زیادی امضا شد و در آنجا مقامات دو کشور قول دادند که برای پیشبرد اهداف تجاری، از فعالان اقتصادی حمایت لازم را خواهند داشت.

وی ادامه داد: در حوزه چای نخستین ­موضوع به حمل‌ونقل برمی‌گردد. بندر چابهار درحال‌توسعه است و این طرح­­ کمک می‌کند مشکل حوزه حمل‌ونقل حل شود. قرار است شرکت‌های هندی در تابستان سال آینده کار خود را در چابهار شروع کنند.

اوتام به توسعه خط آهن چابهار-زاهدان از سوی هند نیز اشاره کرد و گفت: توسعه این خط ریلی کمک بزرگی به توسعه تجارت در منطقه خواهد کرد.

وی به توافق دو کشور برای گسترش روابط بانکی نیز اشاره کرد و افزود: تصمیم گرفته‌شده شعبه‌ بانک‌های ایرانی در هند افتتاح شود و بانک پاسارگاد نخستین بانکی خواهد بود که وارد هند می‌شود.

اوتام موضوع مورد توجه بعدی را تجارت روپیه با ریال بیان کرد که از طریق بانک هندوستان در موضوع سرمایه‌گذاری هم دنبال خواهد شد.

وی گفت: این تسهیلات برای دوستان نزدیک هند انجام می‌شود که ایران هم جزو دوستان نزدیک ماست.