۰ نفر

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

تدوین پیش نویس سند علم و فناوری کشاورزی آب و منابع طبیعی

۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۴:۴۶
کد خبر: 255220
تدوین پیش نویس سند علم و فناوری کشاورزی آب و منابع طبیعی

معاون وزیر جهاد کشاورزی از تدوین سند علم و فناوری کشاورزی آب و منابع طبیعی خبر داد و گفت: هدف از تدوین سند علم و فناوری کشاورزی آب و منابع طبیعی بهره گیری از علم و فناوری برای غلبه بر مشکلات بخش کشاورزی است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ اسکندر زند امروز در نشست هم اندیشی تدوین برنامه علم و فناوری کشاورزی آب و منابع طبیعی با بیان اینکه توسعه کشاورزی در کشور ما با عوامل محدود کننده ای همچون خاک، آب، هوا و ذخایر ژنتیکی روبه رو است، افزود: استفاده روز افزون از منابع محدود، تامین امنیت غذایی در آینده را با مشکلات زیادی رو به رو خواهد کرد.

وی اظهار کرد: هر چند منابع محدود است اما، می‌توان با بهره گیری از چهار عامل سرمایه، بازار، نیروی ماهر و تکنولوژی موجبات توسعه بخش کشاورزی را فراهم کرد.

زند در ادامه سخنان خود با اشاره به محتوای سند توسعه پایدار بین المللی CGIAR ، بیان کرد: 10 مورد از 17 عنوان این سند مربوط به کشاورزی، آب و محیط زیست است.

 وی اضافه کرد: مهم ترین چشم انداز توسعه کشاورزی دانش بنیان افزایش درآمد کشاورز، برقراری پایدار امنیت غذایی و ارتقای منابع طبیعی و  خدمات اکوسیستم است.

 زند با تاکید بر ضرورت ایجاد زنجیره تولید علم در بخش کشاورزی، افزود: ایران از نظر تولید علم در دنیا در جایگاه شانزدهم و از نظر نوآوری در جایگاه هفتاد و پنجم قرار دارد که این جایگاه از نظر تولید علم در مقایسه با کشور ترکیه بالاتر است ولی در قسمتی از زیربخش های تولید علم در بخش کشاورزی نیازمند ارتقای جایگاه هستیم.

 ریاست سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: استقرار نظام نوآوری، نظام تحقیقات کشاورزی و نظام دانش و اطلاعات از الزامات ترویج کشاورزی دانش بینان است.

زند در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی برای خروجی محور کردن تحقیقات 7 گام مهم برداشته شده است، اظهار داشت: این گام ها توجه به اهداف پژوهش (افزایش درآمد، امنیت غذایی و پایداری اکوسیستم)؛ توجه به  اولویت ها و انگیزه های پژوهشی، استخراج خروجی های نهایی (یافته های قابل ترویج، یافته های قابل تجاری و مقاله معتبر مرز علم) انتقال یافته،  تغییر و تدوین آئین نامه مستقل ترفیع و ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی است.  

در پایان این نشست، ارژنگ جوادی، دبیر علمی این نشست، ضمن ارائه پیش نویس "سند ملی تحول علم فناوری در کشاورزی آب و منابع طبیعی"، روند اقدام های صورت گرفته برای تدوین این سند را  تشریح کرد و درباره تغییرات صورت پذیرفته در عنوان، مقدمه و مبانی آن در ارائه به شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیحاتی را ارائه کرد.