۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

توزیع نامتوازن دلیل گرانی تخم‌مرغ در سطح شهر/ نظارت تعزیرات فقط بر مرغداری‌ها است

۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۰۹
کد خبر: 255208
توزیع نامتوازن دلیل گرانی تخم‌مرغ در سطح شهر/ نظارت تعزیرات فقط بر مرغداری‌ها است

دبیرکل کانون سراسری انجمن‌های پرورش‌دهندگان مرغ تخمگذار ایران با بیان اینکه گران فروشی که در سطح شهر اتفاق می‌افتد هیچ ربطی به مرغداران ندارد، گفت: توزیع تخم مرغ وارداتی به صورت نامتوازن انجام می‌شود این امر موجب افزایش قیمت در بیشتر مناطق شده است.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ فرزاد طلاکش با اشاره به تصمیم کارگروه تنظیم بازار، قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری را 5 هزار و 300 تومان (هر شانه 2 کیلوگرمی 10 هزار و 600 تومان) عنوان کرد و افزود: سازمان تعزیرات حکومتی به شدت بر مرغداری‌ها نظارت دارد، این در حالی است که گران فروشی در محل‌های عرضه در سطح شهر اتفاق می‌افتد نه در مرغداری‌ها!

وی ادامه داد: هم اکنون هر عدد تخم مرغ درب مغازه 600 تا 700 تومان به فروش می‌رسد که تفاوت زیادی با قیمت خرید از مرغداران دارد.

طلاکش در پاسخ به این پرسش که قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم مرغ برای مرغداران چقدر است، اظهار کرد: در حال حاضر هر کیلو گرم تخم مرغ برای مرغداران پنج هزار تومان تمام می‌شود اما، با شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هزینه امور قرنطینه‌ای و کارگری نیز بر آنها تحمیل می‌شود و باید قیمت پنج هزار و 100 تومان تا پنج هزار و 200 تومان را برای هر کیلوگرم تخم مرغ در نظر گرفت.

وی اضافه کرد: هر چند قیمت تمام شده کمتر از قیمت تعیین شده برای خرید از درب مرغداری‌ها است اما باید به این موضوع توجه داشت که مرغداران مدت‌های زیادی زیان دیده‌اند و سودی اکنون نصیب آنها می‌شود جبران زیان گذشته آنان است.

طلاکش در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه رییس سازمان دامپزشکی خبر از کنترل بیماری آنفلوانزا فوق حاد پرندگان و پرداخت 70 درصد خسارت مرغداران داده است، چه زمانی تولید تخم مرغ دوباره متعادل خواهد شد، گفت: شیوع بیماری کند شده چون از شدت بیماری‌زایی ویروس کاسته شده است اما تهدید این بیماری همچنان باقی است،  ضمن اینکه تنها 30 درصد از خسارات مرغداران پرداخت شده است.

دبیرکل کانون سراسری انجمن‌های پرورش‌دهندگان مرغ تخمگذار ایران ادامه داد: احساس ناامنی در تولید، خسارات سنگین شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و جبران نشدن خسارات موجب شده مرغداران تمایل چندانی به ادامه تولید نداشته باشند به همین دلیل نباید انتظار داشت در مدت زمان کوتاهی ظرفیت‌های از دست رفته دوباره احیاء شود.

طلاکش در پایان تاکید: هم اکنون کمبود تخم مرغ در برخی شهرهای بزرگ وجود دارد و این موضوع در کشور فراگیر نیست چون بسیاری از شهرها مانند خراسان رضوی از آنفلوانزا مصون مانده‌اند.