۰ نفر

۲۵هزار اشتغال پایدار با احداث ۲۳۰۰هکتار گلخانه ایجاد شد

ضرورت تشکیل و تقویت زنجیره‌های ارزش واحدهای گلخانه‌ای

۸ اسفند ۱۳۹۶، ۱۷:۱۳
کد خبر: 255046
ضرورت تشکیل و تقویت زنجیره‌های ارزش واحدهای گلخانه‌ای

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: توسعه گلخانه ها با توجه به مزیت ها و الزامات اقلیمی کشور، یک ضرورت برای افزایش بهره وری در بخش کشاورزی است.

محمدعلی طهماسبی در نشست سراسری هماهنگی و برنامه ریزی طرح توسعه گلخانه‌های کشور در شهرستان جیرفت با بیان این که سهولت فرآیندهای مرتبط با گلخانه‌ها در بازنگری دستورالعمل های فنی و اجرایی در دستور کار است،تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در بخش گلخانه‌ها باید تسهیل و نظارت بر اجرای اصولی طرح‌های گلخانه‌ای تقویت شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا ، وی‌تصریح کرد:تشکیل و تقویت زنجیره های ارزش واحدهای گلخانه‌ای و ساماندهی تولید تا عرضه محصولات گلخانه ای باید مدنظر همه مدیران استانی و شهرستانی باشد.

طهماسبی،آموزش گلخانه‌داران و بیمه گلخانه‌ها را از جمله امور ضروری و زیربنایی و جزو سرمایه گذاری ثابت برشمرد و افزود: در این زمینه تعاملاتی با صندوق بیمه کشاورزی و بانک کشاورزی برای بیمه گلخانه و با وزارت علوم برای تشکیل رشته دانشگاهی تکنولوژی تولیدات گلخانه ای در سطح کارشناسی ارشد به عمل آمده است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد:تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و سامانه کارا یک فرصت استثنایی برای بهره مندی متقاضیان احداث گلخانه است که مدیران استانی باید نهایت استفاده مطلوب را به عمل آورند.

احداث ۲۰۵۰ هکتار گلخانه در سال ۹۶

در این نشست،مشاور وزیر و مجری طرح توسعه گلخانه های کشور نیز اظهار داشت:از اول سالجاری تا پایان بهمن ماه بیش از ۱۱۰۰ هکتار گلخانه در کشور توسعه پیدا کرده که با احتساب طرحهای در دست اقدام و مصوب شده در بانکهای عامل که حدود ۹۵۰ هکتار بوده و مجموعا ۲۰۵۰ هکتار خواهد شد، پیش‌بینی می‌شود بیش از ۹۲ درصد اهداف پیش بینی شده تا پایان امسال محقق شود.

ولی‌الله بنی‌عامری،یادآور شد: استاندارد ملی سازه و تجهیزات گلخانه‌ای تدوین شده و در مرحله بررسی نهایی و تصویب است.

وی خاطرنشان کرد: مسایل و مشکلات مرتبط با توسعه گلخانه‌ها در سطح ملی و از طریق شورای سیاستگذاری و ستاد عالی گلخانه های کشور در حال پیگیری و رفع است.

بنی‌عامری گفت:برنامه توسعه گلخانه برای سال آینده (۱۳۹۷) براساس سیاستهای اقتصاد مقاومتی به کلیه استانها ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد:با اجرای طرح توسعه گلخانه‌ها طی دو سال اول برنامه، ضمن احداث ۲۳۰۰ هکتار گلخانه برای بیش از ۲۵ هزار نفر اشتغال مستقیم و پایدار ایجاد شده و بیش از ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی صورت گرفته است.

نشست سالانه هماهنگی و برنامه ریزی طرح توسعه گلخانه های کشور با حضور معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، مشاور وزیر و مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور، رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان و مدیران باغبانی و شرکت شهرکهای کشاورزی کلیه استانها، مدیران ستادی و استانی، انجمن صنفی سازندگان گلخانه ایران و شرکتهای گلخانه‌ای، تولیدکنندگان، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صندوق بیمه کشاورزی و سایر مسئولین استانی و کشوری هشتم و نهم اسفند ماه سالجاری در شهرستان جیرفت در حال برگزاری است.