۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

افزایش قیمت مرغ از نیمه دوم اسفندماه/ قیمت ۸۶۰۰تومان منطقی است

۸ اسفند ۱۳۹۶، ۱۴:۵۱
کد خبر: 255017
افزایش قیمت مرغ از نیمه دوم اسفندماه/ قیمت ۸۶۰۰تومان منطقی است

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران گفت: کاهش قیمت مرغ در چند روز اخیر مقطعی است و انتظار می‌رود از نیمه اسفند قیمت‌ها روند صعودی به خود بگیرد.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ محمدعلی کمالی سروستانی در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با بیان اینکه کاهش تقاضا افت قیمت مرغ را در چند روز اخیر رقم زده است، افزود: از ابتدای ماه تا امروز 300 تومان کاهش در قیمت خرید هرکیلوگرم مرغ زنده اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: قیمت هر کیلو گرم مرغ زنده در ابتدای ماه بیش از پنج هزار و 300 تومان بود و امروز هر کیلوگرم مرغ زنده به طور متوسط 4 هزار و 999 تومان معامله شد.

کمالی سروستانی قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ گوشتی را پنج هزار و 600 تومان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر مرغداران تولید خود را با زیان می‌فروشند و در شرایط سخت اقتصادی به سر می‌برند.

وی ادامه داد: در دوره پرورش منتهی به ایام نوروز مرغداران برخی از نهادها را گران خریدند و این موضوع قیمت تمام شده تولید را برای آن‌ها افزایش داده است.

به گفته کمالی سروستانی، جوجه یک روزه از نیمه دی ماه و تا نیمه بهمن به قیمت بالای دو هزار و 800 تومان تا سه هزار تومان رسید و در همین مقطع زمانی افزایش قیمت دان نیز اتفاق افتاد.

وی بی‌برنامگی در تولید را مهمترین مشکل صنعت طیور ایران دانست و اضافه کرد: با تمام تلاش انجام شده از سوی اتحادیه و تشکل‌های فعال در صنعت طیور کشور، این صنعت همچنان از بی‌برنامگی در جوجه‌ریزی و تولید آسیب می‌بیند.

کمالی سروستانی در پاسخ به این پرسش که چرا راه اندازی سامانه سماصط ( سامانه مدیریت اطلاعات صنعت طیور) نتوانسته است، شرایط این صنعت را بهبود بخشد، گفت: این سامانه در نیمه راه است و برای نتیجه بخش بودن آن باید علاوه بر تشکل‌ها، سازمان دامپزشکی، صندوق بیمه و نیروی انتظامی نیز مشارکت داشته باشند.

به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران، هم اکنون 65 درصد از مرغداری‌ها در این سامانه ثبت نام کرده‌اند.

کمالی سروستانی در پایان قیمت منطقی مرغ برای مصرف کننده را هر کیلو گرم هشت هزار و 600 تومان عنوان کرد و تاکید کرد: این قیمت بدون در نظر گرفتن حاشیه سود برای مرغداران است، تنها از زیان آن‌ها جلوگیری می‌کند.