۰ نفر

معاون وزیرجهادکشاورزی:

آبیاری در مزرعه رویکرد فراموش شده بخش کشاورزی است

۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۸:۲۵
کد خبر: 254826
آبیاری در مزرعه رویکرد فراموش شده بخش کشاورزی است

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعی گفت: آبیاری در مزرعه رویکرد فراموش شده است، این در حالی است که در این موضوع باید به صورت جدی و گسترده وارد شویم چرا که به جز این راهی نداریم.

عباس کشاورز روز دوشنبه در سومین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه در کرج افزود: مهندسی کشاورزی کشور به صورت عام ، مفهوم مشخص مورد توافق ،عملیاتی ،انشا شده از رابطه اب خاک گیاه و اقلیم ندارد، و ما باید به کمک موسسه آب و خاک سازمان تحقیقات ،معاونت آب و خاک ، معاونت های اجرایی و بخش خصوصی این ادبیات را کاربردی کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا ، وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو و جهاد کشاورزی هر جایی که می خواهند اقدامی انجام دهند ابتدا بایدمطالعات خاک شناسی را انجام دهند اظهار داشت: در کشور، ازاین مطالعات خاک آنگونه که باید استفاده نمی شود، به خوبی نمی دانیم که ظرفیت نگهداری ،رفتار گیاهان درریشه خاک و تاثیر تغییرات اقلیم برای خاک و گیاه چه چیزی است را نمی دانیم و تمامی این موارد باید مورد مطالعه قرار گیرند.

کشاورز گفت: مجموع رفتارهای ما نسبت به گیاهی که می کاریم در محیط و اقلیم هیچ کدام مهندسی نیست و این گره اصلی در آبیاری مزرعه است، باید دستور العمل های مورد نیاز ارائه، آموزش و کارگاه برگزار و خودمان نیز مدل داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در تحقیقات آب باید از رطوبت صحبت کنیم و رطوبت روی میز مذاکره ها بیاید اظهار داشت: دانش های در این زمینه حتما باید به منظور کاربردی کردن آنها در مزارع باید اجرا شوند، که البته یک گام اساسی ، جدی و بلند مدت است.

کشاورز با اشاره به خشکسالی و کمبود آب در کشور گفت: بسیاری از مناطق کشور با کمبود آب مواجه هستند، در استان خوزستان که پیش از این بیان می کردیم 35 درصد اب کشور در این استان است، امسال از 480 هزار هکتار اراضی زراعی خوزستان برای 80 هزار هکتار در شرایط فعلی می توانیم آب تامین کنیم.

وی ادامه داد: اینکه آب نیست باید بیشتر از همیشه اطلاع رسانی شود، خشکسالی سبب شده تا محیط زیست نیز ما را تحت فشار قرار دهد، پیش از این بارها گفته ایم که پدیده ریزگردها باید مدیریت شود که جدی گرفته نشد، 3 سال است که ریزگردها ما را فلج و هزینه های زیادی را تحمیل کرده است.

کشاورز افزود: باید به محیط زیست آب داده شود، چرا که در غیراینصورت هزینه های آن چندین برابر می شود، برای مقابله با این خشکسالی باید در مزارع تعاریف جدید داشته باشیم، جابه جایی گیاهان برای کشاورزان توجیه شود و بهره وری در آب اینکه بتوانیم آب در بخش کشاورزی را مدیریت کنیم را اعمال کنیم.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی باید آماده باشد خاطر نشان کرد: برخی از گیاهان باید جابه جا شود، محصولی چون برنج جز در استان های گیلان و مازندران در دیگر مناطق کشور مزیتی ندارد، حتی اگر آب هم داشته باشیم به مصلحت نیست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: نگرانی بعدی ما در خصوص یونجه است، آب این مملکت برای یونجه کافی نیست، باید گیاهان جدیدی وارد و تحقیقات بیشتری برای جایگزینی این محصول صورت گیرد.

کشاورز با اشاره به اینکه باید جلوتر از مزارع و کشت، فکر کنیم افزود: یکی دیگر از اشکالات بخش کشاورزی ما این است که تجارت در این بخش خیلی فعال نیست، بدین معنی که وقتی محصولات زیاد می شود ،همه مصیبت فروش داریم تولید انجام می شود اما تجارت در کشاورزی خیلی فعال نیست .

وی ادامه داد: بهره وری با اقتصاد در کشاورزی ما خیلی تطابق ندارد، نیاز داریم آئین نامه، مقررات ،سیستم های حمایتی رفتارهای فنی را اصلاح و به بهره وری برسانیم.

کشاورز با بیان اینکه طی 4 سال گذشته سالی 6 درصد بهره وری آب افزایش یافته اظهار داشت: اما این میزان با با کسری آب در کشور خیلی فاصله دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: خانواده کشاورزی با کشاورزان باید نسخه های دقیق کاربردی منطقه ای با اصل رابطه آب، خاک، اقلیم ،اصلاح الگوی کشت ،توجیه جابه جایی محصولات را ارائه دهند و این آرامش را داشته باشد که بدون نگرانی می توانند به این مهم دست یابند، چرا که با همین روش توانسته ایم مشکل گندم کشور را حل کنیم.

وی اد امه داد: نسخه های قبلی ما مشکلات امروز بخش کشاورزی ما را چاره ساز نیست، کشاورزی امروز ما راه حل امروزی می خواهد، کشاورزان مشکلی برای کنار آمدن با این موضوع را ندارند و تنها باید مطالب ،اطلاعات منابع و راهنمایی ها را به آنها منتقل کنیم.