۰ نفر

افزایش بازده آبیاری درمزارع ایران به ۴۵درصد

۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۱۹
کد خبر: 254719
افزایش بازده آبیاری درمزارع ایران به ۴۵درصد

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی گفت که بازده آبیاری در مزارع کشورمان در طول 10 سال گذشته از 35 درصد به 45 درصد افزایش یافته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، کامبیز بازرگان روز دوشنبه درحاشیه آیین افتتاحیه سومین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه  با اشاره به اینکه افزایش بازده آبیاری در مزارع با استفاده از روش هایی همچون آبیاری نوین اتفاق افتاده، افزود: روند رو به رشد افزایش بازده آبیاری از برنامه های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری سومین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه، اظهار داشت: حدود 6 سال پیش اولین همایش برگزار شد که پس از برگزاری این همایش تا کنون، در این مسیر متوجه پیچیدگی ابعاد مدیریت آب در مزرعه شده ایم.

وی با بیان اینکه در سومین همایش به ابعاد جدیدی پرداخته می شود، گفت: این همایش بر خلاف روال عادی دیگر همایش ها با برگزاری پنل های علمی تخصصی انجام می شود که 3 پنل تخصصی این همایش شامل تقاضا محوری آب در مزرعه، منابع و عوامل تولید در مدیریت مزرعه و عوامل اقتصادی- اجتماعی موثر در مدیریت آب در مزرعه هستند.

بازرگان با اشاره به اینکه مقالات زیادی در این 3 موضوع به دبیرخانه همایش رسیده، افزود: این پنل ها در جهت شکافتن وشفاف کردن عوامل موثر در مدیریت آب کشاورزی که مدیریت آب در مزرعه سهم قابل توجهی در این موضوع دارد، برگزار می شود.

وی در خصوص وضعیت استفاده از آب کشاورزی در مزارع کشورمان گفت: شرایط اقلیمی کشور ما با شرایط اقلیمی خیلی از مناطق دنیا متفاوت است به طوریکه ما در کاربرد آب در مزارعمان و در مدیریت آب و خاک باید به شدت به شرایط اقلیمی کشور توجه کنیم.

وی اظهار داشت: وضعیت آب قابل تجدیدپذیر کشور محدودیت های ویژه ای دارد، به خصوص با وضعی که در 15-10 سال اخیر با توسعه ی کشت آبی و روند رو به رشد چاه های غیرمجاز که با آن مواجه هستیم و برداشت بیش از اندازه از ظرفیت آب تجدیدپذیر کشور داشته ایم.

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: همین موضوع، پرداختن به موضوات مدیریت آب در حوزه کشاورزی را حادتر و مهم تر می کند برای همین در کنار ابعاد فیزیکی که به مسایل انتقال و مسایل احصاء و تحصیل آب، جمع آوری و توزیع آب می پردازد ما به بحث مدیریت در آب مزرعه که در کشاورزی نگاه ویژه ای به آن است، می پردازیم.

وی گفت: در این بخش مهم ترین بحثی که هست نزدیک کردن دیدگاه های مدیران در سطح ملی با دیدگاه های کشاورزان در سطح مزرعه است.

وی همچنین به موضوع آب مجازی اشاره کرد و افزود: آب مجازی در سال های اخیر در کشاورزی دنیا مورد توجه قرار گرفته است که تجارت آب بین کشورها اتفاق می افتد.

بازرگان به آب سبز نیزپرداخت و اظهار داشت: آب سبز با استفاده بهتر از آب باران در کشاورزی اتفاق می افتد که خوشبختانه کار خوبی در حوزه کشاورزی با تغییر بر روی تاریخ کشت محصولات و کشاندن آن به سمت پاییز و استفاده از آب سبز اتفاق افتاده است.

**ارسال 360 مقاله به دبیرخانه سومین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه

دبیر سومین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه گفت که برای برگزاری این همایش 360 مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه این همایش ارسال شد.

دکتر نیازعلی ابراهیمی پاک نیز افزود: همایش ملی مدیریت آب در مزرعه هر دو سال یکبار برگزار می شود بطوریکه 2 همایش اول با استقبال خوبی از سوی کارشناسان و مسئولان مواجه شد.

وی با بیان اینکه آب کشاورزی به 3 قسمت تقسیم می شود، اظهار داشت: این تقسیم بندی شامل تامین آب کشاورزی از سدها و چاه های کشاورزی، توزیع آب و آب در مزرعه هست.

ابراهیمی پاک بیشترین میزان مصرف آب کشاورزی را در بخش سوم دانست و گفت: علاوه بر اینکه بیشترین مصرف آب کشاورزی در مزرعه است، بیشترین تلفات و بهره وری آب نیز در این قسمت انجام می شود.

وی بیشترین میزان توجه به آب کشاورزی را در این بخش عنوان کرد و افزود: آب در مزرعه به عنوان آب قهوه ای مطرح می شود و لازم است در آب در مزر عه کار بیشتری شود و این در حالی است که تا کنون کار زیادی نشده است.

دبیر سومین همایش ملی مدیریت آب در مزرعه کشور گفت: بر همین اساس پروژه آب در مزرعه نوشته شده و در سومین همایش مدیریت آب در مزرعه علاوه بر اینکه عوامل موثر بر روی آب در مزرعه مورد بررسی قرار می گیرد بر روی تقاضامحوری آب و نیاز گیاه و زمین به آب نیز کار خواهد شد.

ابراهیمی پاک یکی دیگر از موضوعات مورد بحث برای کار را عوامل و منابع تولید همچون خاک، بذرو گیاه عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که خیلی کم به آن توجه شده عوامل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... موثر در کشاورزی است.

وی اضافه کرد: بر همین اساس فراخوان برگزاری این همایش در سه پنل با 11 محور انجام شد که تا روز 20 بهمن ماه جاری که آخرین روز دریافت مقالات بود 360 مقاله به دبیرخانه این همایش رسید.

وی بیان داشت: پس از بررسی های انجام شده 290 مقاله مورد تائید قرار گرفت که از این تعداد 15 مقاله در پنل ها به صورت شفاهی ارایه و مابقی به صورت پوستر ارایه خواهد شد.

سومین همایش ملی آب در مزرعه روز 7 اسفند ماه توسط موسسه تحقیقات خاک و آب کشاورزی در حال برگزاری است.