۰ نفر

نگرانی از انقراض نسل ماهیان دریای خزر

رشد ۱۰درصدی صید در سال۹۶

۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۷:۱۲
کد خبر: 254324
رشد ۱۰درصدی صید در سال۹۶

معاون صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: با آن که سالانه ۳۰۰ میلیون قطعه بچه‌ماهی در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر رهاسازی می‌کنیم، اما همچنان ذخایر کم است؛ چرا که آلودگی آب‌ها اجازه رشد و ورود بچه‌ماهی به دریا را نمی‌دهد.

مختار آخوندی، در پاسخ به این سؤال که مشاهدات خبرنگاران نشان می‌دهد که میزان صید از دریای خزر در شمال ایران بسیار کاهش یافته، گفت: صید امسال نسبت به سال گذشته 10 درصد رشد داشته است؛ چرا که سال گذشته وضع بسیار بدی برای صید بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس ، وی آلودگی آب و ورود فاضلاب‌ها و پسآب‌های صنعتی به دریا را یکی از معضلات دریای خزر عنوان کرد و افزود: با محیط‌زیست این موضوع را پیگیری و مکاتبات بسیاری را انجام داده‌ایم که این مسئله در خوزستان هم وجود دارد، اما بحران به حدی رسیده که کاری از دست محیط‌زیست هم برنمی‌آید.

معاون صید و صیادی سازمان شیلات به این نکته اشاره کرد که سالانه 300 میلیون قطعه بچه‌ماهی توسط سازمان شیلات تکثیر و در رودخانه‌های منتهی به دریا رهاسازی می‌شود که متأسفانه به دلیل آلودگی بیش از حد آب و یا کم‌آبی رودخانه‌ها این بچه‌ماهی‌ها امکان تکثیر و ورود به دریا را پیدا نمی‌کنند.

آخوندی به این نکته اشاره کرد که چند سالی است، با کمک صیادان و سازمان شیلات تکثیر طبیعی آبزیان در کنار ساحل انجام می‌شود که بازدهی بیشتری نسبت به رهاسازی بچه‌ماهی در رودخانه‌ها دارد؛ چراکه دهانه چند رودخانه در استان‌های مازندران و گیلان بسته شده و بچه‌ماهی در رودخانه توسط صیادان پرورش پیدا می‌کند تا در زمان مناسب با باز شدن دهانه رودخانه‌ها وارد دریا شود و حتی چند تعاونی صیادی با هزینه خودشان و همکاری سازمان شیلات این کار را پیگیری کردند.

وی همچنین به نگرانی‌های سازمان شیلات در مورد تک‌گونه‌ای شدن صید در دریای خزر اشاره کرد و گفت: بین 80 تا 90 درصد صید در دریای خزر ماهی سفید و کفال است، اما به دنبال آن هستیم که بچه‌ماهی کپور را هم تکثیر کنیم، تا گونه‌های دریای خزر منقرض نشود.