۰ نفر

دبیرکل کانون سراسری انجمن‌های پرورش‌دهندگان مرغ تخمگذار ایران:

کاهش ۸۰۰تُنی تولید تخم‌مرغ در کشور/ کمبود تخم‌مرغ هنوز بحرانی نشده است

۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۱۹
کد خبر: 253675
کاهش ۸۰۰تُنی تولید تخم‌مرغ در کشور/ کمبود تخم‌مرغ هنوز بحرانی نشده است

دبیرکل کانون سراسری انجمن های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخمگذار ایران با بیان اینکه تولید روزانه تخم مرغ در کشور قبل از تشدید شیوع آنفلوانزا دو هزار و ۶۰۰تن بود، افزود: پس از تشدید شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان میزان تولید تخم مرغ با کاهش ۸۰۰تنی به روزانه یک هزار و ۸۰۰ تن تا یک هزار و ۶۰۰ تن رسیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، فرزاد طلاکش ادامه داد: با افزایش تعداد تلفات و احتمال شیوع سویه جدید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در واحدهای صنعتی مرغ تخمگذار، انتظار می رود تولید تخم مرغ در کشور از 800 تن نیز کمتر شود.

وی میزان مصرف روزانه تخم مرغ در کشور را دو هزار و 200 تن عنوان کرد و گفت: در ایام خاص مانند نوروز میزان مصرف به دو هزار و 400 تن می رسد.

طلاکش اضافه کرد: با کاهش تولید و تحمیل تقاضای بیشتر بر بازار واردات در حال انجام است و در این زمینه شرکت پشتیبانی امور دام کشور نیز ورود پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی مجوز واردات سه هزار و 500 تن تخم مرغ را با همکاری بخش خصوصی صادر کرده است، اظهار کرد: تخم مرغ وارداتی معمولا برای تامین نیاز صنایع غذایی و کارخانه های فعال در این حوزه عرضه می شود.

طلاکش استان های پر مصرف مانند تهران را مقاصد تخم مرغ های وارداتی دانست.

به گفته وی؛ کمبود بحرانی تخم مرغ در کشور اتفاق نیفتاده است و همچنان در تمام فروشگاه ها تخم مرغ تولید داخل به میزان کافی وجود دارد.

طلاکش کشور تامین کننده تخم مرغ وارداتی را ترکیه عنوان کرد و افزود: هم اکنون واردات هر کارتن 24 کیلوگرمی تخم مرغ از این کشور 28 تا 30 دلار تمام می شود.

دبیرکل کانون سراسری انجمن های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخمگذار ایران ادامه داد: البته مذاکراتی نیز با کشورهای قزاقستان، ارمنستان و ترکمنستان برای واردات تخم مرغ انجام شده است.

طلاکش در پایان با تاکید بر اینکه این کشورها زمانی مشتری تخم مرغ ایران بودند، گفت: در گذشته صادرات تخم مرغ بخشی از تجارت خارجی ما با کشورهای همسایه بود. امیدواریم با گذشت این بحران دوباره به وضعیت گذشته خود باز گردیم.