۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد:

تیغ دو دم ورود موقت گندم در آستانه برداشت این محصول

۱ اسفند ۱۳۹۶، ۱۶:۴۴
کد خبر: 253511
تیغ دو دم ورود موقت گندم در آستانه برداشت این محصول

ورود موقت یا ورود کالا به شرط خروج در مدت معین با هدف ایجاد ارزش افزوده و اشتغال انجام می شود. این شکل از واردات کالا در تمام کشورها متداول است و نتایج مثبت اقتصادی به همراه دارد.

اقتصاد آنلاین_سپیده قاسمی؛ ورود موقت با وجود تمامی نتایج مثبت خود در صورت عدم بررسی همه جانبه نتایج آن بر تولید داخل و نظارت دقیق بر روی روند ورود تا خروج کالا می تواند تبدیل به تیغی دو دم شود و تولید و اقتصاد کشور را دچار مشکلات زیادی کند.

اخیرا کارخانه های آرد اقدام به رایزنی با روسیه یکی از بزرگترین تولید کنندگان گندم جهان برای واردات موقت این محصول کرده اند تا گندم از این کشور بگیرند و آرد تحویل دهند. رایزنی کارخانه های آرد برای واردات موقت گندم از روسیه در حالی انجام می شود که کمتر از 20 روز دیگر برداشت گندم داخلی در استان های جنوبی آغاز می گردد.

همزمانی این اقدام با نزدیکی برداشت گندم داخلی نگرانی هایی را برای کشاورزان ایجاد کرده است. کشاورزان متعقد هستند با توجه به اینکه قیمت جهانی گندم پایین تر از قیمت این محصول در داخل کشور است، در آستانه برداشت گندم داخلی و خرید تضمینی امکان نفوذ گندم های وارداتی به بازار داخل در صورت عدم نظارت کافی وجود دارد و این اتفاق می تواند ضربه جبران ناپذیر را بر اقتصاد کشاورزی وارد کند. 

شائبه فروش گندم وارداتی به جای داخلی در سال های اخیر بارها مطرح شده و در همین راستا در اردیبهشت سال گذشته برای توجه توأمان به صنایع غذایی و تولید کنندگان گندم ماموریت سختی بر دوش وزارت جهادکشاورزی گذاشته شد و این وزارتخانه مسئول نظارت برحسن اجرای "جلوگیری از ورود گندم وارداتی و فروش آزاد به چرخه خرید تضمینی" گردید.

وزرات جهاد کشاورزی پس از برعهده گرفتن این مسئولیت همواره امکان فروش گندم وارداتی به جای گندم داخلی را رد کرده و در همین راستا عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز گفته است؛ "این موضوع امکان‌پذیر نیست و بعید می‌دانم چنین اتفاقی رخ بدهد." اما، به نظر می رسد حرفای معاون وزیر جهاد کشاورزی خیال کشاورزان را راحت نکرده و این دغدغه همچنان برای آن باقی است.

علیقلی ایمانی، رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران کشور، دراین باره به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت:  سهمیه‌بندی دولتی گندم و آرد و نبود انگیزه برای کارخانه‌های آرد کشور که بتوانند خودشان با شناسایی مشتری نسبت به دریافت گندم و تحویل آرد اقدام کنند موجب شده کارخانه‌های آرد نتوانند از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود استفاده کنند به همین دلیل ورود موقت گندم مطرح و مصوب شد.

وی ادامه داد: براساس قانون امور گمرکی واردکننده گندم در قبال سپردن وثیقه متناسب با میزان واردات و همچنین ارائه تعهد مبنی بر عدم نفوذ گندم وارداتی به بازار داخل و صادرات آن، بر مبنای ظرفیت صنایع داخلی مجوز دریافت می کند.

ایمانی با تاکید بر اینکه ما مخالف ورد موقت گندم نیستیم، افزود: موضوعی که موجب نگرانی ما شده؛ زمان واردات این محصول است چرا که کمتر از 20 روز دیگر به برداشت گندم داخلی باقی نمانده و با توجه نرخ خرید بالاتر گندم داخلی از گندم وارداتی امکان سوء استفاده وجود دارد.

وی اضافه کرد: هر چند افزایش قیمت دلار تا حدی از تفاوت قیمت گندم داخلی و وارداتی کاسته است اما، این موضوع نباید باعث غفلت مسئولان شود چرا که نفوذ هر میزان محصول وارداتی به تولید داخل می تواند به اقتصاد کشاورزی ضربه بزند.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران کشور، از وزارت جهاد کشاورزی خواست در صورت امکان از ورود گندم به هر عنوان در زمان برداشت اجتناب کند.

ایمانی در پایان اضافه کرد: در صورتی که ورود موقت اتفاق بیفتد باید نظارت ها تشدید شود و میزان واردات گندم و آرد تحویلی به دقت کنترل شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین: اختلاط گندم وارداتی با گندم تولید داخل یکی از موضوعات پر بحث از زمان خودکفایی گندم در کشور بوده است. یکی از راهکاره هایی که برای جلوگیری از این اتفاق به کار گرفته شده است شناسنامه دار کردن گندمکاران با ثبت اطلاعات آن ها از جمله؛ سطح زیر کشت و میزان تولید و در اخیتار قرار دادن این اطلاعات به شرکت های غله است که وظیفه خرید تضمینی را بر عهده دارند اما، با این وجود امکان تخلف هیچگاه به صفر نرسیده است.