۰ نفر

رشد ۵.۵برابری تولید محصولات زراعی طی۳۶سال

۱ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۴۳
کد خبر: 253453
رشد ۵.۵برابری تولید محصولات زراعی طی۳۶سال

آمار رسمی وزارت جهاد کشاورزی نشان می دهد، میزان تولید محصولات کشاورزی طی۳۶ سال از سال های ۵۷ تا ۹۲ حدود ۵.۵ برابر شده است.

آمارهای رسمی وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌دهد که میزان تولید محصولات زراعی کشور در سال ۱۳۵۷ با جمعیت ۳۳ میلیون نفری کشور ۱۳ میلیون و ۳۳۹ هزار تن بوده که طی ۴ دهه اخیر و به مرور به مرز ۷۰ میلیون تن رسیده است، در حالی که جمعیت کشور ۲.۵ برابر شده و به مرز ۸۰ میلیون نفر رسیده است که این امر نشانگر افزایش سرعت رشد و توسعه بخش کشاورزی در بخش زراعی به نسبت رشد جمعیت کشور است.

*ارقام بر حسب تن است

رشد ۵.۵برابری تولید محصولات زراعی طی۳۶ سال

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس ، وزارت جهاد کشاورزی با توجه به کاهش سطح آبهای زیرزمینی و روان آبها به دنبال تجهیز زمین‌های کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری است، تا میزان مصرف آب در بخش کشاورزی را کاهش دهد، چرا که طبق اعلام وزرات نیرو ۹۰ درصد آب مصرفی در کشور مربوط به بخش کشاورزی است.

جالب تر اینکه تنها ۱۰ درصد محصولات زراعی تولید شده به صورت دیم بوده و ۹۰ درصد مابقی به روش کشت آبی بوده است.

اما میزان عملکرد در محصولات آبی در سال ۹۲ به حدود ۱۰ تن در هکتار رسیده، در حالی که این رقم در سال ۱۳۶۰ رقمی حدود ۴.۲ تن در هکتار بوده است.

* نمودار محصولات دیم و محصولات زراعی آبی(ارقام بر حسب تن)

رشد ۵.۵برابری تولید محصولات زراعی طی۳۶ سال

بیشترین تغییرات افزایشی سالانه سطح برداشت محصولات زراعی آبی مربوط به سالهای ۶۸ و ۶۱ به ترتیب با ۱۰.۵۸ و ۱۰.۲۵ درصد و بیشترین تغییرات مربوط به سال ۶۷ با رقم ۱۲.۲۴- درصد کاهش است.