۰ نفر

بازار ۱۵هزار میلیارد تومانی گوشت قرمز در کشور سند ملی ندارد

۲۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۲۸
کد خبر: 251572
 بازار ۱۵هزار میلیارد تومانی گوشت قرمز در کشور سند ملی ندارد

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ارزش ۱۵ هزار میلیارد تومانی بازار گوشت قرمز گفت: چطور توقع می رود چنین بازار بزرگی بدون وجود یک سند بالادستی و ملی ساماندهی شود؟

فرهاد آگاهی، نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران ، در خصوص مدیریت قیمت گوشت قرمز اظهار داشت: ریشه نابسامانی قیمت گوشت را باید در تناقض ساختاری در این حوزه و عدم وجود یک سند ملی و جامع برای تولید و واردات گوشت قرمز که انجام آن برای همه دستگاه های دولتی الزام آور باشد، دانست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم ، وی با انتقاد از وجود نگاه جزیره ای میان دستگاه های مرتبط با حوزه تولید و واردات گوشت قرمز ادامه داد: متاسفانه کشمکش، موازی کاری و دوباره کاری میان بخش‌های مختلف دست‌اندرکار و درگیر تولید، واردات، توزیع و عرضه گوشت قرمز در کشور آنقدر زیاد است که به نظر می رسد این دستگاه ها حتی در درک ادبیات یکدیگر خطا می کنند.

آگاهی اضافه کرد: اختلاف میان آمارهایی که دستگاه های مختلف ارائه می کنند، آنقدر زیاد است که اگر سیاست های تولید و واردات گوشت قرمز، با استناد به هریک از این آمارها صورت بگیرد، می تواند تفاوت های چند هزار تنی ایجاد کند.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: کشور ما با بحران کم آبی و خشکسالی مواجه است و این موضوع یکی از مهمترین دغدغه های دامداران ایرانی خصوصا در بخش دامداری صنعتی است که در سال های آتی، شدت آن بیشتر شده و مشکلات ناشی از آن، بیشتر خود را نشان خواهد داد و بهمین دلیل برنامه ریزی ها باید مبتنی بر یک سند جامع و فراگیر صورت پذیرد تا هیچ یک از ذینفعان این حوزه آسیب نبینند.

وی ادامه داد: موضوع مهم و سرنوشت سازی مثل «شناسنامه دار کردن دام های زنده ایرانی» بعد از اجرای چندین برنامه توسعه در کشور، هنوز به صورت واقعی و عملیاتی مورد توجه قرار نگرفته است و متاسفانه بودجه ای که برای آن پیش بینی می شود، حتی برای اجرای آن به صورت پایلوت هم کفایت نمی کند و جالب اینجا است که هیچ سازمانی در این خصوص اعتراض هم نمی کند.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران افزود: برخی آمارها حاکی از آن است که گردش مالی بازار گوشت قرمز کشور، بیش از 15 هزار میلیارد تومان است و علاوه بر دستگاه های دولتی متعدد، چندین تشکل و انجمن نیز در این مسیر فعالیت می کنند. با این اوصاف، چطور توقع می رود که بدون وجود یک سند بالادستی و ملی، این حوزه ساماندهی شود؟

آگاهی در خصوص تعرفه واردات گوشت قرمز تصریح کرد: اگر سند ملی در خصوص بازار گوشت قرمز در کشور حاکم شود، تولیدکننده و واردکننده ایرانی می توانند راحت تر نسبت به برنامه ریزی برای بنگاه خود عمل کنند و تغییر و تحول های متوالی و غافلگیرکننده در نرخ تعرفه، فعالان تجارت خارجی کشور را متضرر نخواهد کرد.

به گفته آگاهی، دانشگاه های کشور باید به این موضوع ورود قوی تری کنند و پایان نامه های دانشگاهی باید به موضوع آسیب شناسی ساختار مدیریت تولید و واردات گوشت قرمز در کشور توجه کنند

وی در پایان تاکید کرد: بدون وجود یک سند جامع و الزام آور برای همه دستگاه های مرتبط که بتواند ادبیات واحد، صدای واحد، آمارهای واحد و رویکردهای واحد را در کلیه سازمان ها حاکم کند، وضعیت بازار گوشت قرمز، هر روز منفعلانه تر نسبت به رویدادهای روزانه خواهد شد و این موضوع بی شک سبب خروج سرمایه ها از این حوزه، تضعیف بخش خصوصی و  افزایش تصدی گری دولت خواهد شد.