۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد:

دلایل صعود دوباره قیمت تخم مرغ چیست؟/ کشورهای صادرکننده قیمت‌ها را بالا بردند

۱۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۳۳
کد خبر: 250872
دلایل صعود دوباره قیمت تخم مرغ چیست؟/ کشورهای صادرکننده قیمت‌ها را بالا بردند

تخم مرغ دوباره روند افزایشی به خود گرفته است به نحوی که هم اکنون هر شانه تخم مرغ ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۸ هزار تومان در مناطق مختلف تهران به فروش می رسد. برای افزایش قیمت تخم مرغ دو دلیل عمده بیان می شود؛ یکی افزایش قیمت در کشورهای که هم اکنون واردات از آن ها انجام می شود و دیگری گسترش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و معدوم سازی تعداد بیشتری از مرغ های تخم گذار است.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی ؛ وزارت جهاد کشاورزی در پی کاهش عرضه تخم مرغ به دلیل شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با صدور مجوز واردات سعی کرد از ادامه روند صعودی افزایش قیمت تخم مرغ در بازار جلوگیری کند در همین راستا وزارت جهادکشاورزی پیشنهاد واردات تخم مرغ به منظور تعادل بخشی قیمت‌ها را به هیات وزیران داد و مصوبه آن را نیز دریافت کرد که مهلت ثبت سفارش این محصول با تعرفه پنج درصد تا تاریخ 30 آبان و مهلت ترخیص محموله‌های وارداتی تا 30 آذر ماه باشد. اما، با توجه به اینکه سازکار واردات این محصول با خود مرغداران بود و تحقق این امر موجب کاهش قیمت تخم مرغ در بازار می شد استقبالی از این مصوبه نشد.

مدتی بعد با ادامه افزایش قیمت این محصول، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با ارسال نامه‌ای به وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه خبر از افزایش مهلت ثبت سفارش برای واردات این محصول با تعرفه 5 درصدی داد. در این نامه مهلت ثبت سفارش برای واردات تخم مرغ خوراکی با تعرفه 5 درصد حداکثر تا تاریخ 96/12/29 و مهلت ترخیص محموله‌های وارداتی تخم مرغ خوراکی با تعرفه 5 درصد حداکثر تا تاریخ 97/1/31  تعیین شد.

برای جلوگیری از تکرار مشکل قبل مجوز واردات تنها به اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار داده نشده و هر کسی می توانست این محصول را با تعرفه پنج درصد وارد کند.

هرچند صدور اجازه واردات برای تمام تجاری که توان واردات داشتند امکان پذیر شد و معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: هیچ محدودیتی برای واردات نداشته و نداریم و تنها باید این محصول را از کشور‌ها سالم و پاک هستند، وارد کرد که قیمت آن نیز باید در همان دامنه تعریف شده برای تخم‌مرغ داخلی باشد.

 اما، بیشتر از هر کشوری دیگر اصرار بر واردات از کشور ترکیه بود چرا که در همین راستا علی اکبر مهرفرد با بیان اینکه واردکنندگان با هماهنگی سازمان دامپزشکی می‌توانند نسبت به واردات تخم‌مرغ اقدام کنند، عنوان کرد: واردات تخم‌مرغ ترکیه‌ای در ابتدا مورد مخالفت سازمان دامپزشکی قرار گرفت، اما پس از انجام بررسی‌های متعدد به پاک بودن این کشور پی برد و اجازه واردات تخم‌مرغ از این کشور را صادر شد و هم اکنون واردات از این کشور در حال انجام است.

پس از آن   توزیع ۱۳۰ هزارتن تخم مرغ وارداتی از 4 دی ماه سال جاری در بازار آغاز شد و قیمت هر شانه تخم مرغ در مرغداری ها حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و تا زمانی که به دست مصرف کنندگان می رسد شانه‌ای ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شد.

اما با ادامه تلفات و معدوم سازی مرغ های تخم گذار به دلیل بیماری آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان و افزایش نیاز کشور به واردات بصورت عمده از کشور ترکیه، این کشور قیمت هر کارتن تخم‌مرغ را هشت تا 10 دلار افزایش داد، به همین دلیل بود که پس از کاهش قیمت تخم مرغ به حدود شانه‌ای 12 هزار و 600 تومان طی هفته های گذشته، این محصول مجددا روند افزایشی به خود گرفت و امروز در بازار مصرف به شانه‌ای ۱۶ هزار و ۵۰۰ تا ۱۸ هزار تومان هم رسیده است.

در این شرایط به نظر می رسد وزرات جهاد کشاورزی به جای گردن نهادن به فرصت طلبی کشورهای همچون ترکیه باید به دنبال کشورهای جایگزین دیگر باشد تا از افزایش قیمت جلوگیری و شرایط بازار را دوباره متعادل کند، ضمن اینکه همراه با این اقدام احیاء سریع تر گله های معدوم شده را نیز در برنامه خود قرار دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین: ایران در سال گذشته و ماه‌های ابتدایی امسال صادرکننده تخم‌مرغ بود و سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن از این محصول را به کشور‌های مختلف صادر می‌کرد اما، در پی شیوع گسترده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور صادرات آن طی ماه‌های گذشته قطع شد.