۰ نفر

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی عنوان کرد:

دریافت ۵۰۰میلیون دلار از ۱۴موسسه خارجی برای انجام تحقیقات/ خودکفایی ایران در تولید تخم چشم زده ماهی قزل آلا

۱۷ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۵۱
کد خبر: 250363
دریافت ۵۰۰میلیون دلار از ۱۴موسسه خارجی برای انجام تحقیقات/ خودکفایی ایران در تولید تخم چشم زده ماهی قزل آلا

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: این سازمان با ۱۴ مرکز و موسسه تحقیقاتی در تعامل است و به ازای تحقیقات انجام شده ٥٠٠ میلیون دلار دریافت می کند.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ اسکندر زند، در نشست‌ خبری امروز که در سالن‌ اجتماعات این سازمان برگزار شد، ‌اظهار کرد: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با 14 مراکز و موسسات تحقیقاتی ‌بین المللی ‌مانند؛ سیمیت و ایکاردا همکاری دارد و 500 میلیون دلار از آنها بابت تحقیقات کشاورزی دریافت می کند که امیدواریم این مبلغ به یک میلیارد دلار برسد. 

وی افزود: در حال حاضر بخش تحقیقات ما پیشرفت های خوبی داشته به نحوی که کشورهایی همسایه مانند ترکیه نیازمند دانش فنی ما هستند اما ، ما به دنبال راه‌های دیپلماسی برای تبادل دانش فنی با کشورهای بیشتر در دنیا هستیم.

زند درباره فعالیت این سازمان در بخش پژوهش و فن‌آوری، تاکید کرد: در بخش پژوهش و فناوری تا پایان سال جاری 25 رقم جدید از محصولات زراعی معرفی می‌کنیم که تعداد از آن ها مانند ارقام مربوط به محصولات گندم، جو، نخود، سیب‌زمینی، لوبیا، چغندر قند و برنج معرفی شده اند.

وی اضافه کرد: رقم برنجی که تا پایان سال معرفی خواهد شد از ارقام داخلی منشاء گرفته و پرمحصول است، ضمن اینکه سایر ویژگی‌های مطلوب آن نیز بهبود یافته است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی معرفی 130 آفت‌کش کم‌خطر و کم‌مصرف را از دیگر  فعالیت های این بخش عنوان کرد و گفت: در مجموع تا پایان سال 150 یافته در بخش کشاورزی معرفی می‌کنیم که بخشی از آنها قبلا معرفی شده است.

وی ادامه داد: همچنین تا پایان سال جاری 5 قرارداد انتقال دانش فنی به بخش خصوصی در بخش‌های بذر، نهال و شیلات، کود به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ایجاد 12 شرکت دانش‌بیان جدید اظهار کرد: در حوزه تحقیقات بین‌المللی پروژه بزرگی با موسسه تحقیقات گندم و ذرت سیمیت به امضا رسانده‌ایم که در این پروژه حدود یک هزار و 700 لاین پیشرفته و امیدبخش به بخش کشاورزی کشورمان منتقل می‌شود.

زند در بخش دیگری از سخنان خود درباره اقدامات انجام شده برای تولید تخم چشم زده ماهی در کشور نیز، گفت: در تامین تخم ماهی چشم‌زده قزل‌آلا هنوز وابستگی داریم به همین منظور طرحی علمی در سازمان تحقیقات شروع شد تا تخم چشم زده قزل‌آلا عاری از بیماری در کشور خودمان تولید شود.

وی افزود: در این راستا 500 جفت از این تخم ماهی را در مرحله اول تکثیر کرده‌ایم و امیدواریم که به زودی و با کمک بخش خصوصی بتوانیم میزان مصرف تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا را در کشورمان از منابع داخلی و بدون بیماری تامین و تولید کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: مراحل تکمیل این پروژه علمی در حال انجام است که تمام مراحل آن به طور کامل در داخل انجام شده است.

زند در پایان تاکید کرد: سالانه 20 میلیون دلار تخم ماهی چشم‌زده قزل‌آلا از 20 کشور دنیا به ایران وارد می‌شود که واردات تخم ماهی یاد شده در کشورهای دیگر خود می‌تواند عامل بروز بیماری در تولیدات داخلی باشد.