۰ نفر

قیمت موز از مرز تا بازار دو برابر شد

۱۷ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۰۸
کد خبر: 250359
قیمت موز از مرز تا بازار دو برابر شد

آخرین آمار واردات موز نشان می‌دهد که نه‌تنها این محصول با افزایش از نظر وزنی مواجه شده بلکه نهایتا کیلویی حدود ۴۰۰۰ تومان به کشور وارد می‌شود و تقریبا دو برابر این قیمت به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. در حالی که رئیس اتحادیه بارفروشان دلیل این افزایش قیمت را عوامل متعددی از جمله کمبود تولید این محصول در فیلیپین، افزایش نرخ جهانی، افزایش نرخ ارز، سرما و غیره اعلام کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، قیمت موز طی هفته‌های گذشته به کیلویی ۸۰۰۰ تومان در بازار رسیده بود و حسن صابری رئیس اتحادیه بارفروشان در این باره به ایسنا گفت: عوامل متعددی می‌توان برای افزایش قیمت موز برشمرد که هم‌اکنون قیمت عمده‌فروشی آن بیش از ۶۰۰۰ تومان است که با احتساب سود منطقی حدود ۳۵ درصدی انواع میوه از عمده‌فروشی تا خرده‌فروشی، قیمت حدود ۸۰۰۰ تومانی هر کیلوگرم موز در بازار مصرف منطقی به نظر می‌رسد.

البته وی درباره وضعیت تولید موز در کشورهای مختلف نیز افزود: میزان تولید موز در فیلیپین به عنوان یکی از عمده تولیدکنندگان این محصول در جهان کاهش پیدا کرده و به همین دلیل سهمیه کشورهایی مانند ایران نیز کمتر شده است. طبیعتا در چنین شرایطی میزان واردات و نهایتا عرضه موز در بازار داخلی ایران نیز کاهش پیدا می‌کند و خود عاملی برای افزایش قیمت تبدیل می‌شود.

این در حالی است که آخرین آمار منتشر شده از صادرات و واردات محصولات کشاورزی بیانگر مسئله دیگری است چرا که در ۹ ماهه امسال بالغ بر ۵۳۲ هزار و ۲۹۲ تن موز به ارزشی بیش از ۴۰۲ میلیون و ۹۹۲ هزار دلار موز به کشور وارد شده است که از نظر وزنی ۱۵.۴۸ درصد و از نظر ارزشی ۱۵.۵۳ درصد رشد را نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته نشان می‌دهد. نگاهی به این آمار بیانگر افزایش وزنی واردات موز و ثابت ماندن قیمت آن در ماه‌های مورد نظر این گزارش بوده است و از سوی دیگر نیز با حساب و کتابی ساده می‌توان متوجه شد هر کیلوگرم موز حتی با در نظر گرفتن حداکثر تعرفه ۱۵ درصدی واردات آن به کمتر از ۴۰۰۰ تومان می‌رسد حال آنکه قیمت این محصول در بازار مصرف ۸۰۰۰ تومان شده و آمار با اظهارات مسئولان توزیع‌کننده میوه در بازار متفاوت به نظر می‌رسد.

دستگاه‌های نظارتی موظفند در چنین شرایطی ضمن ارزیابی دقیق قیمت تمام شده یک محصول تولید داخل یا وارداتی و محاسبه میزان سود منطقی توزیع‌کنندگان بازار را رصد کنند و در صورت مشاهده تخلف و گرانفروشی با متخلفان برخورد کنند.