۰ نفر

رییس سازمان امور عشایر ایران:

ساخت‌وسازهای غیرمجاز مسیر کوچ عشایر را سد کرد/ نگران تامین گوشت قرمز شب عید نیستیم

۱۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۷:۳۲
کد خبر: 249756
ساخت‌وسازهای غیرمجاز مسیر کوچ عشایر را سد کرد/ نگران تامین گوشت قرمز شب عید نیستیم

رییس سازمان امور عشایر گفت: تخلفات و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در مسیر ایل‌راه‌ها و کوچ عشایر عمدتا به احداث بزرگراه‌ها بر می‌گردد که رسیدگی به آن ها وظیفه سازمان جنگل‌ها است.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ کرمعلی قندالی در نشست خبری امروز که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، اظهار کرد: شهرک‌سازی‌هایی که طی سال‌های گذشته در اطراف شهرها صورت گرفته است نیز در مسیر کوچ عشایر و ایل‌راه‌ها بوده و برای آن ها ایجاد مشکل کرده است.

وی یادآور شد: هر چند رسیدگی به تخلفات وظیفه سازمان جنگل ها است اما، سازمان امور عشایر برای کاهش این مشکلات نقشه برداری از مسیرهای کوچ عشایری و ایل‌راه‌ها را در دستور کار خود قرار داده و تا امروز 60 هزار کیلومتر نقشه‌برداری شده است.

قندالی با بیان اینکه امیدواریم اطلس ایل‌راه‌های عشایر به زودی منتشر شود، افزود: همچنین درصددیم در نخستین جلسه شورای عالی عشایر مساله حفاظت از ایل‌راه‌ها را مورد بررسی و پیگیری قرار دهیم.

قندالی درباره اسکان عشایر، اظهار داشت: بحث اسکان عشایر اولویت ما نیست اما یک ضرورت محسوب می شود، در همین راستا خانواده هایی که تمایل به اشتغال جدید دارند، اسکان داده می شوند.

وی یادآور شد: البته طی سال‌های گذشته جمعیت عشایر تغییر محسوسی نداشته است و براساس ارزیابی‌های صورت گرفته در سال 1366 جمعیت عشایر حدود یک میلیون و 100 هزار نفر بود، در سال 1377 به یک میلیون و 300 هزار نفر رسید و در سال 1388 آخرین آمارها جمعیت عشایر را یک میلیون و 200 هزار نفر نشان می‌داد.

رییس سازمان امور عشایر با اشاره به بحران آب و بروز خشکسالی در کشور، گفت: علی رغم کاهش نزولات جوی و بحران خشکسالی به عنوان یک پدیده تاثیرگذار در زندگی عشایر، تشکل ها و اتحادیه های عشایری با کمک شرکت پشتیبانی امور دام سعی در تامین نهاده های دامی با قیمت مناسب داشتند و تاکنون 210 هزار علوفه دامی در سراسر کشور توزیع شده است.

قندالی رئیس سازمان امور عشایر کشور با بیان اینکه ما سالانه 9.5 میلیون دام را از طریق عشایر پروار و وارد بازار می کنیم، افزود: تولیدات عشایر هم اکنون 200 هزار تن است که 25 درصد تولید گوشت قرمز کشور را در بر می گیرد.

وی درباره تامین گوشت قرمز توسط عشایر تاکید کرد: ما نگرانی بابت گوشت قرمز در ایام نوروز نداریم و فقط نگران تاخیر در زمینه توزیع گوشت در بازارها هستیم.

قندالی در بخش دیگری از سخنان خود در توضیح وضعیت تسهیلات بانکی برای خانوار عشایری و این‌که چرا برخی بانک‌ها با آنها به ویژه برای تضامین‌شان همکاری نمی‌کنند، بیان کرد: در برخی موارد بعضی از شعب بانک کشاورزی تخلفاتی را در این زمینه مرتکب شده‌اند که به محض اطلاع از آن برای حل این مشکل پیگیری‌های لازم را صورت دادیم و حتی برخی از آنها که تضامین اضافه‌ای برای دریافت تسهیلات داده بودند که این ضمانت‌ها بازگردانده شد.

رییس سازمان امور عشایرادامه داد: یکی از اعتبارات برای ارائه‌ تسهیلات از محل ستاد مدیریت بحران است که در این زمینه برای نخستین بار اعتبار قرض‌الحسنه‌ای در اختیار سازمان امور عشایر قرار گرفت که با سود چهار درصد و بازپرداخت پنج ساله همه عشایر می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

 قندالی افزود: به عنوان مثال یک نفر پنج میلیون تومان وام گرفته باشد باید تا پنج سال و سالانه یک میلیون تومان قسط بدهد، البته سقف این تسهیلات 15 میلیون تومان است.

وی با تاکید بر اینکه برای دریافت تسهیلات مذکور ضمانت‌های زنجیره‌ای در درون خانواده عشایر مورد پذیرش است، اعلام کرد: محل دیگر برای ارائه تسهیلات بند "ب" ماده 5 بوده که با وجود نیاز به ضمانت و سقفی ندارد، به نحوی که خانواده های عشایری می‌توانند به ازای هر بره پرواری 200 هزار تومان دریافت کنند.

قندالی با بیان اینکه 15 هزار خانوار عشایری از انرژی پاک استفاده می‌کنند، گفت: با توجه به مصوبات بودجه‌های سنواتی در هر منطقه‌ای که امکان ایجاد اشتراک برق وجود نداشته باشد دولت 85 درصد از هزینه‌های استفاده انرژی پاک برای تامین برق را پرداخت می‌کند و مابقی آن سهم خانوار عشایری است.

رییس سازمان امور عشایر با اشاره به شیوع آنفلوآنزا در کشور افزود : این بیماری خسارتی به طیور عشایر وارد نکرد و فقط مزارع صنعتی درگیر آن بودند.

قندالی در پایان درباره میزان خسارات برف اخیر به عشایر، گفت: از آنجا که پیش آگاهی‌های مناسبی قبل از وقوع برف صورت گرفت و در سامانه‌های متعددی داشتیم اطلاع‌رسانی نسبتا خوبی به عشایر داشتیم و برف اخیر خسارت چندانی به دام‌های عشایری وارد نکرد و گزارشی در این زمینه نداشتیم.