۰ نفر

کشاورزی ایران جان گرفت +سند

۱۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۲۶
کد خبر: 249592
کشاورزی ایران جان گرفت +سند

مقایسه حجم تولید ۱۶ محصول مهم کشاورزی ایران در سال های ۹۵ و ۵۶ نشان می دهد، کشاورزی ایران در این ۴ دهه جان گرفت.

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، یکی از برکات انقلاب اسلامی که ثمرات آن امروز نصیب بخش زیادی از مردم و اقتصاد کشور شده است، توسعه قابل توجه بخش کشاورزی به ویژه در بخش تولید محصولات زراعی و دامی است.

در حالی رژیم سابق توجهی به توسعه بخش کشاورزی به ویژه کشاورزان خرده پا نداشت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تاکید امام راحل بر ایده "کشاورزی محور توسعه" و لزوم دستیابی به خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی و غذایی،  حجم تولید محصولات مهم کشاورزی افزایش قابل توجهی داشت.

گزارش های رسمی مرکز آمار ایران و وزارت جهاد کشاورزی نشان می دهد، حجم تولید 16 محصول مهم کشاورزی و دامی شامل گندم، جو، برنج، نیشکر، چغندرقند، دانه های روغنی، چای، پنبه، حبوبات، سیب زمینی، پیاز، پسته، گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر و تخم مرغ طی 4 دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته است.

بر اساس آمارهای رسمی، حجم تولید 16 محصول مهم کشاورزی و دامی در سال 56 یعنی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در مجموع 15 میلیون و 403 هزار تن بوده است که این رقم در سال 95 به بیش از 57 میلیون و 171 هزار تن رسیده که رشد حدود 42 میلیون تنی را نشان می دهد.

این گزارش نشان می دهد، مجموع حجم تولید این 16 محصول مهم کشاورزی و دامی در 4 دهه اخیر بیش از 271 درصد رشد داشته است.

تنها به عنوان یک نمونه از سودآوری بخش کشاورزی برای کشاورزان کافی است بدانید، در سال گذشته با تولید بیش از 14.5 میلیون تن گندم و خرید تضمینی این محصول، بیش از 18 هزار میلیارد تومان مستقیماً به جیب کشاورزان رفت.

افزایش درآمد کشاورزان در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی موجب تغییر گسترده در وضعیت رفاهی و سطح زندگی کشاورزان عزیز کشورمان در مقایسه با سالهای قبل از پیروزی انقلاب شد، هر چند انتظار این است که کشاورزی کشور و وضعیت رفاهی و اقتصادی کشاورزان بیش از این بهبود یابد و وضع موجود با نقطه آرمانی فاصله دارد.

7