۰ نفر

مشاور وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

آغاز صادرات خاویار ایران به آمریکا با دریافت گواهی FDA/ بیوتروریسم عامل اصلی کاهش ذخایر خاویاری دریای خزر

۱۱ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۲۳
کد خبر: 249010
آغاز صادرات خاویار ایران به آمریکا با دریافت گواهی FDA/ بیوتروریسم عامل اصلی کاهش ذخایر خاویاری دریای خزر

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: پس از 25 سال با دریافت گواهی از FDA ممنوعیت صادرات خاویار پرورشی ایران به آمریکا برداشت شد.

اقتصاد آنلاین -سپیده قاسمی؛ عباس رجایی در نشستی خبری که به مناسبت دهه فجر برگزاری شد با بیان اینکه سال گذشته موفق شدیم 10 کیلوگرم خاویار پرورشی به ارزش 60 میلیون تومان به آمریکا صادر کنیم، اظهارداشت: انحصار صادرات خاویار وحشی در اختیار شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی است اما تولیدکنندگان خاویار پرورشی می توانند با هماهنگی این شرکت اقدام به صادرات خاویار به آمریکا کنند.

وی با اشاره به سیاست‌های این سازمان برای جلوگیری از صید ماهیان خاویاری افزود: کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله ایران عضو کنوانسیون سایتس شده‌اند تا از ماهیان خاویاری به عنوان یکی از گونه‌های جانوری در حال انقراض حمایت کنند.

رجایی همچنین از ثبت جهانی خاویار ایران خبر داد و گفت:  پیش از این برخی کشورها از نام خاویار ایران سوء استفاده می‌کردند و ما از نظر حقوقی نمی‌توانستیم پیگیری کنیم اما اکنون با ثبت برند خاویار ایران و دریافت گواهی سازمان خواروبار آمریکا (FDA) از سوء استفاده های احتمالی جلوگیری می شود.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی وزارت جهاد ادامه داد: دریافت نشان حلال از مؤسسه حلال مالزی اقدام دیگری بود که در راستای توسعه صادرات خاویار ایرانی انجام شده است.

رجایی در ادمه سخنان خود درباره اقدامات این شرکت برای جلوگیری از قاچاق خاویار، گفت: به سفارتخانه‌های ایران اعلام کرده‌ایم که تمام کسانی که در حوزه خاویار فعالیت می‌کنند باید با دریافت مجوز و تحت نام ایران فعال باشند، ضمن اینکه برای مقابله با قاچاق خاویار ستادی ایجاد شده است که طی یک سال گذشته اقدامات خوبی در این حوزه انجام داده است.

وی اظهار کرد: هر چند دوره پرورش ماهیان خاویاری طولانی و سخت است و بین 8 تا 14 سال زمان می‌برد اما در بسیاری از کشورهای دنیا به پرورش آن ورود کرده اند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی، چین را بزرگترین تولید کننده خاویار پرورشی اعلام کرد و گفت:‌در سال 2015 این کشور 150 تن خاویار پرورشی صادر کرده است در حالی که ما با منابع غنی تنها 3 تن صادر کرده‌ایم.

وی یادآور شد: در برنامه ششم برای صادرات 20 تن خاویار هدف گذاری شده است.

رجایی در مورد قیمت خاویار ایران در بازارهای جهانی، اظهار کرد: در حال حاضر هر کیلوگرم خاویار پرورشی ایران  بین 3.5 تا 6.5 میلیون تومان و خاویار وحشی بین 9 تا 12 میلیون تومان در بازار جهانی به فروش می رسد.

وی در ادامه از آغاز پرورش ماهیان خاویاری در 20 استان کشور خبر داد و گفت: برای حمایت از این فعالیت اقتصادی تاکنون 5 صیدگاه دراختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفته اما، تعداد این صیدگاه ها تا حدود 40 مورد امکان افزایش دارد که می‌توانیم در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

رجایی درباره دلایل کاهش ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر، اظهار کرد: برداشت بی‌رویه طی سال‌های گذشته و آلودگی آب از دلایل کاهش ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر است اما، دلیل اصلی آن بیوتروریسم عنوان می شود.

مشاورز وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: ورود ماهی شانه‌دار که بومی دریای خزر نیست یکی از عواملی است که به شدت سبب کاهش ذخیره ماهی خاویاری شده است چرا که ماهی شانه دار منابع غذایی ماهیان خاویاری را نابود می کند.

 وی در پایان با یادآوری اینکه ذخیره ماهی خاویاری در دریای خزر از 250 تا 300 تن در سال به یک تن رسیده است، گفت: تاکنون پرونده‌ای در زمینه بیوتروریسم در دریای خزر باز نشده اما، کارهای تحقیقاتی برای به دست آوردن منشأ ورود ماهی شانه دار در حال انجام است.