۰ نفر

استاندار مازندران:

مازندران نیاز مرکبات کشور را تامین می‌کند

۱۰ بهمن ۱۳۹۶، ۲۳:۱۵
کد خبر: 248868
مازندران نیاز مرکبات کشور را تامین می‌کند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: باغات استان مازندران ظرفیت بالایی در تولید مرکبات دارند و با تولید 4 میلیون تنی مرکبات نیاز کشور تامین است و باید چاره‌ای اندیشید تا بقیه مرکبات تولیدی مازندران صادر شود.

دلاور حیدرپور ظهر امروز به‌مناسبت فرارسیدن ایام دهه فجر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دهه فجر امسال 75 پروژه با اعتبار یک‌هزار و 78 میلیارد ریال در بخش کشاورزی در مازندران به بهره‌برداری می‌رسد که 9 هزار و 566 خانوار روستایی از مزایای این طرح‌ها بهره‌مند می‌شوند‌.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، وی ادامه داد: در بخش مکانیزاسیون 663 میلیارد ریال سهمیه به مازندران ابلاغ که 565 میلیارد ریال جذب شد و ماشین‌آلات در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره سامانه بهین‌یاب، گفت: 2 هزار و 700 تقاضا در سامانه بهین‌یاب برای طرح‌های بخش کشاورزی ثبت شد که هزار و 190 طرح بررسی و به بانک‌ها معرفی گردید و 378 طرح در حال تکمیل مدارک هستند.

حیدرپور با بیان  اینکه 70 درصد دامداری‌های مازندران سنتی و پراکنده و تامین نقدینگی برای دامداران دشوار است، گفت: برای ثبت‌نام در سامانه‌ها باید مجوز صادر شود و آنها به دنبال آن نیستند و مشکل عمده ما در دامداری‌ها عدم تامین نقدینگی است.

حیدرپور گفت: 90 سکوی جمع‌آوری شیر در استان فعال است که با یک شرکت تولید لبنیات رایزنی شد تا بار میکروبی شیر بالا نرود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه یونجه در دام بالاترین پروتئین را دارد و در مازندران در دشت کشت نمی‌توان کرد؛ چرا که  رطوبت بالایی دارد ادامه داد: 25 هزار هکتار به کشت شبدر به عنوان کشت دوم اختصاص دارد.

این مسؤول درباره وضعیت مرکبات، گفت: مازندران ظرفیت بالایی در تولید مرکبات دارد و با تولید 4 میلیون تنی نیاز کشور تامین است و بقیه مرکبات تولیدی مازندران باید صادر شود.

حیدرپور درباره برنامه‌ریزی برای صادرات مرکبات ادامه داد: دولت صادرات در این بخش را انجام نمی‌دهد بلکه سیاست‌گذاری می‌کند و شرایط را برای صادرکنندگان فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: پیگیر هستیم یارانه صادراتی انجام شود اما به دلیل تنگناهای مالی یارانه محقق نشد ولی دولت مصوب کرد به ازای صادرات دو کیلوگرم پرتقال، یک کیلوگرم موز با تعرفه پنج درصدی وارد شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که  اتهاماتی که در تولید محصول کشاورزی مطرح می‌شود قیمت تمام شده محصول است که این قیمت از  محصول خارجی گران‌تر است.