۰ نفر

معاون سازمان جنگل‌ها:

وزارت نفت در اجرای طرح‌ها به محیط زیست توجه کند

۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۳۶
کد خبر: 248505
وزارت نفت در اجرای طرح‌ها به محیط زیست توجه کند

معاون سازمان آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل ها و مراتع گفت: وزارت نفت در اجرای طرح های توسعه ای خود باید به همه ارکان توسعه پایدار بویژه محیط زیست توجه کند.

ناصر حیدری پور روز دوشنبه در نشست با مسئولان سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس افزود: متخصص نبودن مسئولان نفت و گاز در توسعه فضای سبز، احیای مراتع و زمین های پیرامونی صنایع از جمله دغدغه های سازمان جنگل ها و مراتع است که تلاش می شود با امضای تفاهم نامه هایی به این موضوع به صورت کارشناسی پرداخته شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا ، وی اضافه کرد: برهمین اساس در تفاهم نامه هایی که میان 2 دستگاه بزودی عملیاتی می شود اقدام های فنی و اجرایی توسط کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر ارائه و اعتبار آن نیز از نفت تامین شده است.

حیدری پور با اشاره به آسیب هایی که تاسیسات بزرگ به محیط پیرامونی وارد می کنند گفت: زمین های تخریب شده در پارس جنوبی در شهرستان عسلویه بیش ازپیش بینی هاست و برای کاهش آسیب های زیست محیطی و متناسب با وضعیت پوشش منطقه ای نیازمند انجام اقدام های اصلاحی، فنی و کارشناسی است.

وی تاکید کرد: وزارت نفت باید نسبت به اجرای مسئولیت اجتماعی خود در محیط پیرامونی بویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته حساسیت بیشتری داشته باشد.

حیدری پور در باره تفاهم نامه سازمان جنگل ها و مراتع با وزارت نفت گفت: دراین تفاهم نامه مدیریت روان آب ها، آب های سطحی، توسعه فضای سبز و فعالیت آبخیزداری در منطقه عسلویه دنبال و با توجه به منابع مالی وزارت نفت انتظار می رود فضای سبز استان بوشهر و منطقه عسلویه توسعه یابد.

وی درباره ریزگردها گفت: بر اساس بررسی های انجام شده درصد قابل توجهی از این ریزگردها منشا خارجی و بخشی هم مربوط به کانون های فرسایش بادی و زمین های کشاورزی رها شده است.

معاون سازمان جنگل ها و مراتع یادآور شد: طرح های مختلفی توسط سازمان جنگل ها درکانون های فرسایش بادی و پایش این کانون ها برای شناخت عوامل آسیب رسان روزانه در دست اجراست.

حیدری پور گفت: در خوزستان مراتع رها شده ای داریم که در گذشته به دلیل شرایط بارندگی ها در بالادست، این زمین ها در پایین دست از آن استفاده می کردند و بوته های چندین ساله آن به وسیله این بارندگی ها و آب بالا دست آبیاری می شد که به دلیل کاهش آب های سطحی نیاز است عملیات مرطوب سازی این زمین ها و ریزدانه ها در دستور کار قرار گیرد.

وی اضافه کرد: منشاء ریزگردهای بوشهر نیز از استان خوزستان است و کانون مشخصی در استان که ریزگردها را تقویت می کند وجود ندارد، با این وجود ما به دنبال تقویت مراتع استان هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: براساس تفاهم نامه این سازمان با وزارت نفت امکان اجرای یکهزار و 100 هکتار فضای سبز در مجاورت تاسیسات نفت و گاز استان بوشهر وجود دارد.

سهیل مهاجری افزود: آلایندگی در مناطق پیرامونی تاسیسات نفت وگاز استان بوشهر همواره یکی از دغدغه های مهم مردم و مدیریت ارشد استان است.

وی اضافه کرد: یکی از روش‌های موثر برای کاهش آلودگی توسعه جنگل‌ و نهال کاری با استفاده از گونه‌های مناسب بومی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر ادامه داد: انتظار می رود بزودی با همکاری منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس عملیات اجرای توسعه نهال کاری در جنوب استان اجرا شود.

مهاجری اضافه کرد: اجرای دقیق تفاهم نامه توسعه فضای سبز و نهال کاری در این منطقه نقشی مهم در شادابی کارکنان و کارگران در قطب انرژی کشور دارد.

وی گفت: توان کارشناسی و علمی مجموعه کارکنان منابع طبیعی و سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی استان برای اجرای طرح های زیست محیطی، نهال کاری و تقویت مراتع بسیار بالاست واحداث پارک های جنگلی استان در مناطق گرم و خشک واطراف شهرهای استان مصداق دقیقی براین مدعاست.