۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

معطلی ۱۰ساله یک لایحه در مجلس!/ "حفاظت از خاک" بلاتکلیف است

۷ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۲۵
کد خبر: 247924
معطلی ۱۰ساله یک لایحه در مجلس!/ "حفاظت از خاک" بلاتکلیف است

در شرایطی که از معطلی لایحه حفاظت از خاک در مجلس حدود ۱۰ سال می گذرد، حالا نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس می گوید که به احتمال زیاد، این لایحه تا قبل از پایان سال در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می گیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، در حالی بی اعتنایی به بررسی و تصویب این لایحه به دهمین سال خود رسیده که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست، یکی از مشکلات عمده برای رفع معضلات مربوط به خاک را در بخش قانونی می دانند. آنها معتقدند که خلاء های قانونی در زمینه حفاظت از خاک وجود دارد و زمانی که قوانین و مقررات مشخصی وجود ندارد، احتمال هر تخلفی به وجود می آید.

به گفته مسئولان، تصویب لایحه قانون خاک به دریافت اعتبارات بیشتر برای رفع مشکلات خاک و اجرای برنامه های تدوین شده کمک خواهد کرد. آنطور که مسئولان می گویند لایحه حفاظت از خاک در دو بخش اصلی فرسایش و آلودگی خاک تدوین شده و برای نخستین بار راهبردها، سیاست ها و خط مشی های مدیریت، حفاظت و بهره برداری پایدار از منابع خاک، معیارها و شاخص های آلودگی و تخریب خاک و اصول فنی بهره برداری پایدار حسب کاربری های مختلف منابع خاک کشور تدوین و اجرا می شود.

در همین رابطه نظر افضلی، نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اشاره به معطلی 10 ساله لایحه خاک در مجلس می گوید: بررسی این لایحه چند ماه پیش در کمیسیون کشاورزی به اتمام رسید و بندهایی از آن اصلاح شد و گزارش آن به هیئت رییسه مجلس ارسال شده و باید در صحن علنی مجلس مطرح و بررسی شود.

افضلی ابراز امیدواری کرد که لایحه حافظت از خاک قبل از پایان سال در صحن علنی مجلس بررسی شود.

به گفته این نماینده مجلس در این لایحه مواردی مانند محاسبه ارزش اقتصادی منابع خاک، تدوین حدود مجاز کاربرد کود و سم در خاک، برخورد قانونی با تخریب کنندگان خاک، تعیین وظایف دستگاه ها در حفاظت از منابع خاک و ... گنجانده شده است.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه خاک یک میراث ملی است، می گوید: اگر خاک دچار آلودگی شود، از بین بردن این آلودگی سخت است و اگر از خاک حفاظت نکنیم، جبران آن بسیار دشوار خواهد بود.

افضلی معتقد است که با توجه به تاثیرات مثبت این لایحه برای بخش کشاورزی و محیط زیست، بندها و تبصره های آن در صحن علنی مجلس تصویب شود و نمایندگان مجلس مخالفتی با آن نداشته باشند.