۰ نفر

نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی مرغداران گوشتی ایران در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین خبر داد:

پیش‌بینی جهش قیمت مرغ در نوروز در پی افزایش قیمت جوجه یک‌روزه/ پیشنهاد عجیب و دیرهنگام وزارت جهاد کشاورزی برای واردات تخم نطفه‌دار!

۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۵۸
کد خبر: 246996
پیش‌بینی جهش قیمت مرغ در نوروز در پی افزایش قیمت جوجه یک‌روزه/ پیشنهاد عجیب و دیرهنگام وزارت جهاد کشاورزی برای واردات تخم نطفه‌دار!

نایب رییس کانون انجمن های صنفی مرغداران گوشتی ایران با بیان اینکه مرغداران جوجه یک روزه را 3 هزار تا 3 هزار 100 تومان خریده اند، پیش بینی کرد: قیمت مرغ زنده در آستانه نوروز به پنج هزار و 500 تومان و قیمت مرغ گرم برای مصرف کننده به بیش از 8 هزار 500 تومان برسد.

اقتصاد آنلاین- سپیده قاسمی؛ حبیب اسدالله نژاد با اشاره به نامه معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی درباره کنترل قیمت جوجه یک روزه، گفت: کانون انجمن های صنفی مرغداران گوشتی ایران بیش از 2 ماه پیش نامه ای به جهاد کشاورزی و سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نوشت و نسبت به افزایش قیمت جوجه یک روزه و تاثیر آن بر گرانی مرغ در آستانه نوروز هشدار داد و جلسه ای نیز با مسئولان مربوطه برگزار کرد اما به این موضوع بی توجه ی شد.

وی ادامه داد: بی توجهی به هشدار انجمن موجب شد که در مدت کوتاهی قیمت جوجه یک روزه به سه هزار تا سه هزار و 100 تومان برسد.

اسدالله نژاد از پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی برای واردات تخم نطفه دار با هدف مقابله با این گرانی جوجه یک روزه خبر داد و افزود: هر چند واردات می تواند بازار را کنترل و قیمت ها را کاهش دهد اما  ثبت سفارش، دوره قرنطینه و توزیع زمان بر خواهد بود ضمن اینکه 21 روز نیز زمان برای تبدیل تخم ها به جوجه نیاز است که موجب می شود به بازار نوروز نرسد.

وی یادآرو شد: تقاضا جوجه یک روزه معمولا از از نیمه دی ماه آغاز و تا نیمه بهمن ادامه دارد از این زمان به بعد به دلیل کاهش تقاضا قیمت جوجه یک روزه نیز کاهش پیدا می کند و واردات عملا بی تاثیر خواهد بود.

نایب رییس کانون انجمن های صنفی مرغداران گوشتی ایران اقدامات و نامه نگاری های وزارت جهاد کشاورزی را نمایشی خواند و ادامه داد: با این اقدامات مشکلی حل نخواهد شد و بیشتر جنبه نمایشی برای آرام کردن مرغداران دارد.

اسدالله نژاد اضافه کرد: تجربه ثابت کرده است که هر ساله در مقطع زمانی که خرید جوجه یک روزه برای تولید مرغ ایام نوروز انجام می شود به دلیل افزایش تقاضا و حضور دلالان قیمت ها افزایش می یابد و مسئولین وزارت جهاد کشاورزی نیز از این واقعیت مطلع هستند اما هیچگاه اقدامی مناسبی انجام نمی شود.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه سماصط، تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید تشکل ها ، کشتارگاه ها و دامپزشکی را موظف به حضور و ثبت اطلاعات در این سامانه کند تا با کنترل توزیع و تولید از تکرار هر ساله مشکلات افزایش قیمت جوجه یک روزه و به تبع آن قیمت مرغ جلوگیری شود.

اسدالله نژاد اظهار کرد: بی برنامگی در توزیع جوجه یک روزه و تولید موجب شده برخی از مرغداری ها تا 3 ماه پی در پی بدون فعالیت بمانند و برخی دیگر بیش از دو برابر ظرفیت جوجه ریزی داشته باشند و سود شامل حال معدودی از تولیدکنندگان شود و تعداد زیادی زیان کنند.

نایب رییس کانون انجمن های صنفی مرغداران گوشتی ایران همچنین از بکارگیری قیمت دستوری در نامه معاون وزیر جهاد کشاورزی انتقاد کرد و گفت: در بند 2 نامه معاون وزیر جهاد کشاوزی آمده است که؛ 30 درصد از تولید ماهانه کلیه مزارع مرغ مادر بایستی در بورس کالا با قیمت پایه 17000 ریال عرضه شود درغیر این صورت برخورد خواهد شد. ذکر این موضوع در حالی که طبق علم اقتصاد باید تقاضا و عرضه قیمت ها را تعیین کند و قیمت دستوری می تواند نتایج منفی در تنظیم بازار به همراه داشته باشد.

اسدالله نژاد در پایان تاکید کرد: نظامند کردن توزیع، نظارت بر تولید تنها راهکارهای جلوگیری از تکرار مشکلات هر ساله صنعت مرغداری است.