۰ نفر

رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی اعلام کرد:

جذب ۶۰۰میلیارد تومان اعتبار برای مکانیزاسیون کشاورزی

۲ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۴۴
کد خبر: 246753
جذب ۶۰۰میلیارد تومان اعتبار برای مکانیزاسیون کشاورزی

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی از جذب 598 میلیارد تومان اعتبار برای مکانیزاسیون کشاورزی از خط اعتباری شماره پنج خبر داد و گفت: در سال 1396 در خط اعتباری شماره پنج 15 هزار میلیارد ریال تخصیص یافته بود که تاکنون بخشی از آن جذب شده است.

«کامبیز عباسی» افزود: در ابتدای دولت دوازدهم خط اعتباری شماره پنج برای توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی به تمامی استان های کشور تخصیص یافت که سهمیه مشخصی در بخش های زراعت، باغبانی، دام، طیور، آبزی پروری، جنگل و مرتع، توسعه گلخانه ها، پرورش ماهی در قفس و گیاهان دارویی توزیع استانی شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا ، وی اظهارداشت: تاکنون حدود 12 هزار دستگاه انواع تراکتورهای کشاورزی و نیرو محرکه و نزدیک 16 هزار دستگاه انواع ادوات کشاورزی تامین و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

** خروج از رکود صنعت ماشین های کشاورزی در دولت های یازدهم و دوازدهم

وی تصریح کرد: به طور تقریبی از نیمه دوم سال 92 یعنی از دولت یازدهم تاکنون خطوط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی در کشور راه اندازی شده است.

به گفته وی، برای نخستین بار مکانیزاسیون کشاورزی در تاریخ کشور صاحب خط اعتباری مستمر شده است.

وی تصریح کرد: خط اعتبارهای تخصیص یافته در دولت یازدهم و دوازدهم بیش از 55 هزار میلیارد ریال بوده که در بخش مکانیزاسیون کشاورزی سرمایه گذاری شده است.

به گفته وی، طی پنج سال اخیر نزدیک 85 هزار دستگاه تراکتور، بیش از 185 هزار دستگاه انواع ادوات تجهیزات و لوازم کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

وی درباره سرمایه گذاری خارجی گفت: در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی خوشبختانه به دلیل سرمایه گذاری های خوبی که در دولت یازدهم رخ داد یک خروج از رکود در صنعت ماشین های کشاورزی داشتیم زیرا در سال 92 به طور تقریبی همه کارخانجات ماشین سازی و ادوات کشاورزی کشور به دلیل نبود نقدینگی و تسهیلات نفس های آخر را می کشیدند و در عمل تولید در همه حوزه های صنعت کشاورزی متوقف شده بودند.

وی ادامه داد: خوشبختانه سرمایه گذاری های دولت یازدهم و دوازدهم باعث خروج از رکود شد به طوری که بیش از 90 تا 95 درصد اعتبارات تخصیصی در بخش مکانیزاسیون در صنعت داخلی سرمایه گذاری شد و کمتر از پنج تا 10 درصد نیاز کشور از حوزه واردات تامین شد که منجر به خوداتکایی در این بخش شده است.

به گفته وی، به طور مثال در مکانیزاسیون برنج و ماشین های نوین باغبانی و دام و طیور آبزیان بیش از 95 درصد نیازهایمان با خوداتکایی و تکیه برصنعت داخل تامین می کنیم.

وی اظهارداشت: اغلب ماشین های کشاورزی وارداتی ماشین آلاتی هستند که ما در کشور تولید داخلی نداریم اما تقاضا و نیاز کشاورزان به لحاظ فنی و تخصصی در کشور وجود دارد.

** 168 هزار دستگاه تراکتور، کمباین و نیرو محرکه پلاک گذاری شد

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی گفت: در دولت های یازدهم و دوازدهم پلاک گذاری ماشین آلات کشاورزی به صورت جدی دنبال شد به نحوی که تاکنون بیش از 168 هزار دستگاه انواع تراکتور، کمباین و ماشین های نیرومحرکه پلاک گذاری شده است.

وی اظهارداشت: امیدواریم تا پایان برنامه ششم توسعه بتوانیم کل ماشین های کشاورزی فعال در بخش مکانیزاسیون کشاورزی را پلاک گذاری و هویت بخشی کنیم تا این ماشین آلات نیز کارت سوخت دریافت کنند.

وی افزود: با تخصیص کارت سوخت به بخش مکانیزاسیون کشاورزی مصرف سوخت با مدیریت و تسهیل گری انجام شود.

در دولت یازدهم ردیف اعتباری مستقلی به بخش مکانیزاسیون کشاورزی اختصاص یافت به نحوی که برای پروژه تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی با محوریت اقتصاد مقاومتی از نیمه دوم سال 1392 چهار خط اعتباری به این بخش اختصاص یافت.

خط اول اعتباری در سال 1392 به ظرفیت هفت هزار و 500 میلیارد ریال(750 میلیارد تومان)، خط دوم اعتباری به میزان هشت هزار میلیارد ریال (800 میلیارد تومان) در سال 1393، خط سوم اعتباری در سال 1394 به میزان 10 هزار میلیارد ریال( یک تریلیون تومان) و خط اعتباری چهارم که در سال 1395 به مبلغ 12 هزار میلیارد ریال(1200 میلیارد تومان) تخصیص یافته بود.

در دولت دوازدهم نیز خط اعتباری 15 هزار میلیارد ریالی برای توسعه و نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی در سال 1396 به این بخش تعلق گرفت.

این درحالیست که آمارها نشان می دهد سالانه 25 هزار میلیارد ریال تقاضای تسهیلات برای توسعه و نوسازی ماشین آلات کشاورزی وجود دارد.