۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد:

تاثیر بازگشایی مزایده چای سنواتی بر بازار این محصول چیست؟/ خطر تکرار مشکل چای سنواتی برای سال‌های آینده

۳۰ دی ۱۳۹۶، ۱۷:۴۹
کد خبر: 246175
تاثیر بازگشایی مزایده چای سنواتی بر بازار این محصول چیست؟/ خطر تکرار مشکل چای سنواتی برای سال‌های آینده

مزایده ۲۶ هزار و ۸۵۰ تن چای سنواتی (تاریخ مصرف گذشته) از فردا بازگشایی می‌شود، این مزایده در حالی انجام می‌گیرد که فعالان صنعت چای در فروش محصول سال ۹۶ با مشکل جدی روبه رو شده‌اند و معتقدند بازگشایی مزایده چای سنواتی در مقطع زمانی کنونی علاوه بر کاهش بیشتر قیمت این محصول صادرات آن را نیز دچار مشکلات بیشتر خواهد کرد.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ فردا مزایده حدود 27 هزار تن چای سنواتی (تاریخ مصرف گذشته) با قیمت پایه یک هزار و 800 تومان بازگشایی خواهد شد، بر اساس تصمیم دولت اگر متقاضی برای خرید چای‌های به مزایده گذاشته شده با این قیمت نبود، بانک عامل می‌تواند 10 درصد کاهش قیمت داده و هر کیلوگرم چای سنواتی را یک هزار و 620 تومان به فروش برساند.

در صورت به فروش رفتن چای سنواتی به قیمت یک هزار و 620 تومان قیمت تمام شده برای خریدار با در نظر گرفتن هزینه حمل و نقل و انبار حدود دو هزار تومان خواهد بود که بسیار پایین‌تر از قیمت چای در سال‌جاری است.

هر چند چای سنواتی ( تاریخ مصرف گذشته) با هدف مصرف صنعتی خریداری و صادر می‌شود اما به گفته کارشناسان تصمیم برای بازگشایی مزایده فروش این چای‌ها موجب شده تجار خرید چای سال‌جاری را متوقف و با بهانه این مزایده قیمت‌ها را کاهش دهند.

مدیر اجرایی سندیکای چای شمال، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین درباره چگونگی تأثیرات این مزایده بر بازار چای سال‌جاری، گفت: بازگشایی مزایده چای سنواتی در شرایطی که فروش محصول سال‌جاری با مشکل روبه رو شده تصمیمی اشتباه است که فعالان این صنعت را متضرر خواهد کرد.

محمد صادق حسنی افزود: سال گذشته نیز مزایده فروش چای سنواتی سال‌های 79 تا 83 توسط بانک عامل انجام شد اما امسال این مزایده درست در زمانی انجام می‌گیرد که چای سال‌جاری در انبارها رسوب کرده است، ضمن اینکه دولت تصمیم دارد در صورت نبود متقاضی قیمت عرضه در مزایده را از قیمت مصوب یک هزار و 800 تومان نیز پایین‌تر بیارود.

وی با یادآور اینکه مزایده چای سنواتی سال‌های گذشته متقاضی نداشت و ناموفق بود، تاکید کرد: چای سنواتی در سال گذشته متقاضی نداشت به همین دلیل دولت تصمیم دارد در مزایده امسال در صورت نبود متقاضی قیمت‌ها را کاهش دهد و این تصمیم اثر منفی مزایده را بر کاهش قیمت‌ها تشدید کرده است.

صادق حسنی ادامه داد: تاثیر منفی دیگر این تصمیم در کاهش صادرات خود را نشان داده است چرا که تجار خرید را متوقف و منتظر تاثیر این مزایده بر بازار هستند. برخی از آن‌ها نیز اقدام به کاهش قیمت خرید پایین‌تر از قیمت تمام شده می‌کنند و با این امر عرصه را برای فعالان این صنعت تنگ‌تر کرده‌اند.

وی ارزش چای سنواتی را 30 تا 40 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: دولت همه ساله حدود 150 میلیارد تومان برای خرید تضمینی چای هزینه می‌کند. بهتر است یک بار برای همیشه از خیر چای سنواتی و غیر قابل شرب بگذرد و با اینکار از زیان احتمالی عرضه این چای‌ها برای خود و فعالان صنعت چای جلوگیری کند.

مدیر اجرایی سندیکای چای شمال در پاسخ به این پرسش که اگر دولت بر عرضه چای سنواتی اصرار کند راهکار عملی شما چیست، گفت: اگر قرار است چای سنواتی به هر دلیلی و در هر صورتی به فروش برسد، این چای در اختیار فعالان صنعت قرار گیرد تا با تمهیدات لازم و در زمان مناسب از کشور صادر شود.

 صادق حسنی در پایان اضافه کرد: فعالان صنعت در نهایت امانت‌داری چای سنواتی را در زمان مناسب به فروش می‌رسانند و مبلغ آن را به خزانه دولت بازمی‌گردانند، با این کار علاوه بر اینکه از خطر رسوب چای سال‌جاری در انبارها و تکرار مشکل چای سنواتی (تاریخ مصرف گذشته) جلوگیری می‌شود ، تعادل بازار نیز با کاهش قیمت بیشتر از این بر هم نمی‌خورد.