۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد:

درمان افسردگی فصلی با نوشیدنی‌های طبیعی/ علائم افسردگی فصلی چیست؟

۲۹ دی ۱۳۹۶، ۱۳:۱۳
کد خبر: 245964
درمان افسردگی فصلی با نوشیدنی‌های طبیعی/ علائم افسردگی فصلی چیست؟

افسردگی در فصول سرد سال عارضه ای است که بسیاری را دچار می کند. این حالت روحی مربوط به افزایش ترشح هورمون ملاتونین یا هورمون وابسته به خواب است که با کوتاهی روز و طولانی شدن شب ایجاد می شود.

اقتصاد آنلاین- سپیده قاسمی؛ علائم افسردگی فصلی شباهت زیادی به افسردگی های معمول دارد با این تفاوت که این نوع افسردگی مقطعی بوده و با تغییر فصل بهبود میابد. در افسردگی کاهش انرژی، بی حوصلگی، احساس خستگی مفرط، گوشه گیری و انزواطلبی، اختلال در خواب، پراشتهایی یا بی اشتهایی، میل شدید به خوردن شیرینی و ناامیدی از زندگی دیده می شود.

 برای مقابله با افسردگی فصلی چه باید کرد؟

هر چند افسردگی فصلی مقطعی است اما، می تواند تاثیرات منفی بر سلامت فرد داشته باشد و زندگی او را مختل کند.در این شرایط مراجعه به پزشک راهگشا است اما، بهترین روش برای رفع این حالت مقعطی، استفاده از نوشیدنی های طبیعی با کمترین عوارض است.

دمنوش های مناسب افسردگی فصلی

در طب سنتی ایران دمنوش زعفران به عنوان نوشیدنی شادی آفرین نام برده شده و این اثر زعفران در پزشکی جدید نیز به اثبات رسیده است. زعفران با گرم کردن مغز  موجب ایجاد خنده و نشاط  می شود و از جمله گیاهانی است که برای درمان افسردگی در فصول سرد مناسب است . همچنین دمنوش یا شربت زعفران با ایجاد آرامش اضطراب را کاهش می دهد. به این منظور کمی زعفران ساییده شده را در آب و گلاب مخلوط کنید و اجازه دهید تا با حرارت ملایم دم بکشد. برای بهتر شدن عطر و طعم آن می توانید یک قاشق عسل در آن حل کنید.

دمنوش دیگری که در طب سنتی برای رفع افسردگی فصل سرد  مصرف آن توصیه شده دمنوش زنجبیل است. زنجبیل از جمله گیاهانی است که به کاهش دلهره و اضطراب کمک می کند، به همین دلیل یکی از دمنوش های مناسب برای این مشکل مقعطی شناخته می شود. برای تهیه‌ی این دمنوش کافی است سه برش زنجبیل تازه را همراه برگ نعناع و چند برش لیموترش تازه در آب جوش بریزید و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. اگر مشکل دیابت ندارید، می توانید آن را همراه عسل میل کنید. زنجبیل همچنین خواص خون سازی، سم زدایی، تقویت حافظه، اعصاب دارد.

 سرماخوردگی و ضعف جسمانی یکی از دلایل ابتلا به افسردگی در فصول سرد است. دمنوش اسطوخودوس نوعی مسکن، آرام بخش و تقویت کننده‌ی اعصاب محسوب می شود و ضد زکام، میگرن و اگزما است و می تواند برای رفع افسردگی در فصول سرد کمک کننده باشد . برای تهیه‌ی دمنوش این گیاه مقداری از آن را با آب و نبات دم کرده و میل کنید.

گیاه بادرنجبویه نیز یکی از بهترین دمنوش های پیشنهادی برای مقابله با افسردگی فصلی است، چراکه خاصیت آرام بخشی و استرس زدایی دارد. برگ اصلی گیاه بادرنجبویه، بعد از شست و شو رایحه‌ی لطیفی از لیمو به خود می گیرد. برای تهیه‌ی دمنوش این گیاه، پنج گرم از برگ آن را داخل قوری بریزید تا دم بکشد، سپس آن را صاف کرده و با کمی عسل یا لیمو میل کنید. بهترین زمان مصرف این دمنوش یک ساعت پیش از غذا یا دو ساعت پس از غذاست.

شربت بیدمشک و شربت بهارنارنج در صورت عدم دسترسی به دمنوش های ذکر شده برای درمان افسردگی فصلی مناسب هستند.

درمان افسردگی فصلی با روغن گل سرخ

برای درمان افسردگی فصلی می توان از روغن درمانی نیز بهره برد. روغن گل سرخ که از تبخیر برگ های گل رز به دست می آید برای این منظور فوق العاده است. این روغن به شکل موضعی استفاده و در علم «آروماتراپی» برای انواع افسردگی ها تجویز می شود، زیرا باعث ایجاد حس خود دوستی، اعتماد به نفس و تقویت قدرت روحی و روانی می شود. عملکرد این روغن به گونه‌ای است که مانند یک مسکن قوی به آرامش اعصاب کمک می کند. بخور و استنشاق آن نیز باعث ایجاد حس امید و شادی در فرد می شود و برای همین در بسیاری از عطرها و اسانس ها مورد استفاده قرار میگیرد.

احتیاط در مصرف دمنوش های طبیعی

استفاده از دمنوش های طبیعی برای رفع مشکل مقطعی افسردگی فصلی به دلیل عوارض و هزینه های کمتری که نسبت به داروهای شیمیایی دارند روش درمانی مناسبی به شمار می رود اما، مصرف هر یک از گیاهان دارویی مانند داروهای شیمیایی نیاز به مشورت با کارشناسان مربوطه و آگاهی از محدودیت های مصرف دارد.