۰ نفر

حجتی:بازاریابی هدفمند رونق بخش اقتصاد کشاورزی است

۲۸ دی ۱۳۹۶، ۱۶:۱۱
کد خبر: 245815
حجتی:بازاریابی هدفمند رونق بخش اقتصاد کشاورزی است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بازاریابی هدفمند و بهره گیری از فناوری های نوین کشت، رونق بخش اقتصاد کشاورزی در کشور است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، محمود حجتی روز پنجشنبه در نشست رسیدگی به مشکلات حوزه کشاورزی شهرستان خنداب، افزود: رفع تنگناهای مالی در زمینه عمل به تعهدات بیمه کشاورزی از برنامه های در دست انجام است و دولت می کوشد در سایه ساز و کارهای اصولی، بازه زمانیِ پرداخت غرامت به بهره برداران را کاهش دهد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: مشارکت جویی اثربخش بهره برداران و حمایت های دولت در زمینه تسهیل صدور مجوزها و اعطای تسهیلات، کلید عبور از مشکلات بخش کشاورزی است.

حجتی بیان کرد: بیمه بازنشستگی ضریب ایمنی در کار را در بخش کشاورزی تضمین کرده و نقش کلیدی در افزایش رغبت و ماندگاری بهره برداران در روستاها و جلوگیری از مهاجرت به شهرها دارد.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: شهرستان خنداب در زمینه تولید انگور ظرفیت های ارزشمندی دارد و با بهره گیری از روش داربست، می توان تولید انگور در این شهرستان را 2 تا سه برابر افزایش داد.

وی گفت: هزینه روش داربست در تولید انگور پایین است و نقش موثری در افزایش درآمد برای کشاورزان دارد.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: حمایت کمرنگ در حوزه بازاریابی در گذشته؛ پای واسطه ها را به بخش کشاورزی باز کرده و موجب شده تا سودآوری از جیب تولید کننده به سمت دلالان سوق پیدا کند.

فرماندار شهرستان خنداب نیز در این نشست گفت: 125 هزار هکتار اراضی کشاورزی در این شهرستان وجود دارد که 48 هزار هکتار آن قابل کشت است.

حمید غیاثی افزود: فعالیت عمده 90 درصد مردم خنداب کشاورزی است و در سال گذشته بیش از 110 میلیارد ریال در این شهرستان برای یارانه خرید کشمش و 100 میلیارد ریال تسهیلات در زمینه توسعه آبیاری نوین به کشاورزان پرداخت شده است.

وی بیان کرد: شهرستان خنداب با تولید سالانه 128 تن انگور در چهار هزار و 500 هکتار عرصه باغات کشاورزی، رتبه نخست تولید این محصول را در استان مرکزی داراست.

فرماندار خنداب ادامه داد: سالانه 6 هزار و 500 تن هلو و شلیل، 12 هزار و 300 تن گندم آبی و 11 هزار و 800 تن جو در این شهرستان تولید می شود .

غیاثی اظهار کرد: خنداب به دلیل دارا بودن ظرفیت های آبی و اراضی شیب دار، امکان توسعه واحدهای آبزی پروری و کشت گیاهان دارویی را نیز دارد.

وی گفت: در سال زراعی گذشته بر اثر سرمازدگی خسارت های سنگینی به باغات انگور شهرستان خنداب وارد شد و عملکرد صندوق بیمه کشاورزی در این راستا مناسب نبود.

شهرستان خنداب از توابع استان مرکزی است و در این منطقه بیش از 60 هزار نفر جمعیت زندگی می کنند.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در سفر به شهرستان خنداب از باغ انگور داربستی فدک در این شهرستان نیز بازدید کرد.

همچنین در جریان این سفر، وزیر جهاد کشاورزی و هیات همراه از واحد شیلاتی شازند، عملیات اجرایی واحد فرآوری سیب زمینی کمیجان باپیش بینی 65 فرصت شغلی جدید، بازدید کرد.

سفر حجتی و هیات همراه از شامگاه چهارشنبه به استان مرکزی آغاز شده و دیدار با با فعالان حوزه کشاورزی و بازدید از شرکت کشت و صنعت زرین خوشه اراک از نخستین برنامه های سفر وی بود.

بازدید از واحد دامپروی تلخاب فراهان، واحد تولیدی لبنیات و دامپروری 400 راسی آشتیان از دیگر برنامه های پیش بینی شده در سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان مرکزی است.

استان مرکزی با وجود مزیت های صنعتی در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است و 90 هزار بهره بردار شاغل در این بخش، 20 درصداشتغال استان را شامل می شوند.

670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.

استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.

استان مرکزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده و حدود 90 درصد صادرات این ماهیان از این استان انجام می شود.

این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.

استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.