۰ نفر

استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها در طرح اشتغال روستایی

۲۱ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۴۶
کد خبر: 243978
استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها در طرح اشتغال روستایی

مشاور مطالعات راهبردی اتاق تعاون ایران با تاکید بر استفاده از ظرفیتهای بخش تعاون در طرح اشتغال روستایی، گفت: تعاونی‌ها با کمتر از ۱۵ میلیون تومان برای مشاغل خرد و تا ۲۰۰ میلیون تومان برای مشاغل میانی و توسعه یافته می‌توانند اشتغالزایی کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، محمدباقر ظهراب بیگی با اشاره به پرداخت تسهیلات ۱.۵ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال روستایی، اظهار کرد: درحال حاضر بیشتر هلدینگها و شرکتهای بزرگ و صاحب برند در حوزه پزشکی، آی تی، بانکداری، دامداری، عمرانی و سرمایه‌گذاری ساختار تعاونی و مشارکتی دارند. از سویی اقتصاد تعاونی در ایران رکن دوم اقتصاد ملی به شمار می‌رود لذا دولت در تخصیص منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال باید حضور تعاونی‌ها را جدی‌تر و پررنگتر ببیند.

وی برآورد هزینه اشتغال در بخش خصوصی را ۱۰۰ میلیون تا ۴۵۰ میلیون عنوان کرد و گفت: متاسفانه در توزیع منابع مالی با هدف بهبود فضای کسب و کار بیشترین ارقام سهم بخش دولتی می شود و سهم بخش خصوصی و تعاونی به مراتب کمتر است.

ظهراب بیگی ادامه داد: بخش اعظم منابع پیش بینی شده سهم دولت و بنگاه‌های شبه دولتی می‌شود، در حالی که بخش تعاون از پتانسیل بالایی برای تحقق اهداف کلان اقتصادی برخوردار است و می‌توان از این ظرفیت برای بسیج کردن منابع ملی و بومی جهت احیای بخش تولید استفاده کرد.

به اعتقاد مشاور مطالعات راهبردی اتاق تعاون ایران، نادیده گرفتن ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بخش تعاون جز ضرر و زیان و هدررفت منابع و ظرفیتهای ملی نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی در پایان با بیان اینکه بخش تعاون با کمتر از ۱۵ میلیون تومان برای مشاغل خرد و تا ۲۰۰ میلیون تومان برای مشاغل میانی و توسعه یافته اشتغالزایی کند، گفت: برای تحقق سیاستهای اشتغال و بهبود فضای کسب و کار دولت نباید ظرفیتها و توانمندی های بخش تعاون را نادیده نگیرد.