۰ نفر

حجتی: توسعه طرح‌های آبیاری نوین رویکرد مهم دولت است

۱۴ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۳۰
کد خبر: 242330
حجتی: توسعه طرح‌های آبیاری نوین رویکرد مهم دولت است

وزیر جهاد و کشاورزی گفت: ارتقای بهره وری آب در بخش کشاورزی و توسعه طرحهای آبیاری در مزارع از رویکردهای مهم دولت دوازدهم است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، محمود حجتی که روز پنجشنبه به گناباد سفر کرده است در مراسم بهره برداری سامانه نوین آبیاری باغهای پسته این شهرستان جنوبی خراسان رضوی افزود: با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی 250 هزار هکتار از زمینهای کشاورزی امسال در سطح کشور زیر پوشش طرحهای آبیاری نوین قرار می گیرد.

وی ادامه داد: آبیاری نوین در خراسان رضوی تا سال 1392 تنها در گستره 100 هزار هکتار اجرا شده بود ولی ظرف چهار سال اخیر 70 هزار هکتار مزرعه در این استان زیر پوشش آبیاری نوین قرار گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی به نقش حیاتی قنات در کشور و خراسان رضوی نیز اشاره و بیان کرد: قناتها در تامین آب بسیار ارزشمند و حیاتی هستند. با وجود محدودیت منابع آبی باید با نگاه ویژه ای به قنات و تخصیص اعتبارات مناسب برای لایروبی و بهسازی آنها تلاش کرد. قنات بهترین روش دریافت آب از سفره های زیرزمینی بدون آسیب به طبیعت است.

وی گفت: در بودجه سال آتی کشور اعتبارات ملی برای قناتها به میزان 900 میلیارد ریال در نظر گرفته شد. علاوه بر آن اعتباراتی هم از منابع استانی و خودیاری مردمی به این بخش تخصیص می یابد.

حجتی به حمایت وزارت جهاد کشاورزی از تامین نهاده های دامی نیز اشاره و بیان کرد: بعد از دارو ضروریترین ارز تخصیصی دولت به تامین این نهاده ها اختصاص می یابد و تامین این ارز بدون وقفه ادامه دارد.

وی به واردات برخی محصولات از جمله ذرت و سویا با تعرفه پنج درصد هم اشاره و بیان کرد: دولت دوازدهم از هیچ تلاشی برای رونق و توسعه بخش کشاورزی دریغ نمی کند.

وزیر کشاورزی در ادامه نرخ کنونی شیر را هم مناسب توصیف و بیان کرد: کمبود نقدینگی مهمترین مشکلات دامداران است اما امیدواریم با همراهی نظام بانکی و پرداخت تسهیلات تنگناهای این بخش کاهش یابد.

سامانه آبیاری نوین باغهای پسته موسسه موقوفات کشاورزی جنوب خراسان رضوی متعلق به آستان قدس رضوی با هزینه 84 میلیارد ریال در وسعت 600 هکتار اجرا شده است. باغهای پسته موقوفات آستان قدس رضوی در مجموع 800 هکتار وسعت دارد که 600 هکتار آن زیرپوشش آبیاری نوین قرار گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی در سفر امروز خود به گناباد همچنین از طرحهای کشاورزی گلخانه ای روستای کلات، واحد تولیدی و فرآوری آلوئه ورا در بخش کاخک و کشتارگاه صنعتی طیور بازدید کرد.

گناباد در فاصله 287 کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.