۰ نفر

پیش‌بینی 50 هزار میلیارد ریال برای خرید تضمینی گندم در سال

رشد ۱۸.۳درصدی بودجه بخش کشاورزی در سال۹۷

۵ دی ۱۳۹۶، ۱۷:۱۹
کد خبر: 240345
رشد ۱۸.۳درصدی بودجه بخش کشاورزی در سال۹۷

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهادکشاورزی بودجه پیشنهادی این وزارتخانه برای سال آینده را 72 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این رقم به شرط تخصیص ردیف اعتباری بخش آبخیزداری نسبت به بودجه امسال نزدیک 18.3 درصد رشد دارد.

«عبدالمهدی بخشنده» روز سه شنبه در نشست خبری درباره بودجه بخش کشاورزی در لایحه بودجه 97 کل کشور افزود: در بودجه پیشنهادی دولت مبلغ 2 میلیارد دلار اعتبار برای محیط زیست، آبخیزداری و پسماند در نظر گرفته شده که اگر فرض کنیم 30 درصد آن به بخش آبخیزداری اختصاص یابد، بودجه بخش کشاورزی نسبت به سال 96 رشد خواهد داشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، به گفته وی، کل بودجه پیشنهادی تملک دارایی و سرمایه ای بخش کشاورزی شامل ردیف های ملی و استانی 60 هزار میلیارد تومان است که بدون احتساب درآمدهای اختصاصی نسبت به بودجه سال 96 نزدیک 15درصد کاهش را نشان می دهد.

وی اظهارداشت: در وزارت جهادکشاوری، اعتبارات تملک دارایی ملی سرمایه اعم از ستاد وزارتخانه و دستگاه های تابعه (سازمان تحقیقات، جنگل ها، امور اراضی و عشایری و ... ) در قالب 10 فصل 31 برنامه و 117 طرح 23 هزار و 400 میلیارد ریال است که نسبت به اعتبار مشابه نسبت به قانون بودجه سال 96 نیز 47 درصد کاهش را نشان می دهد.

به گفته وی، اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای ملی وزارت جهادکشاورزی در پیوست شماره یک لایحه بودجه و همچنین ردیف های متفرقه توزیع شده است.

بخشنده گفت: طبق تکلیف برنامه ششم توسعه باید ظرف 5 سال 10 میلیون هکتار آبخیزداری (یعنی سالی دو میلیون هکتار) اجرایی شود بنابراین برای نخستین بار از منابع صندوق توسعه ملی منابع مالی به این بخش اختصاص پیدا می کند.

* اعتبار 300 میلیون دلاری برای توسعه آبیاری تحت فشار

معاون وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: در بودجه پیشنهادی 97 از محل منابع صندوق توسعه ملی نزدیک 300میلیون دلار معادل 10 هزار و 500 میلیارد ریال برای توسعه آبیاری نوین (تحت فشار) در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: امیدواریم در سال 97 حداقل 200 هزار هکتار سیستم آبیاری تحت فشار داشته باشیم.

وی یادآورشد: براساس بودجه سال 96 تاکنون 150 هزار هکتار سیستم آبیاری تحت فشار در کشور اجرایی شده و 100 هزار هکتار دیگر در دست اجراست که تا پایان سال به 250 هزار هکتار می رسد که صرفه جویی در مصرف آب بخش کشاورزی و ارتقای بهره وری از مزایای آن است.

* 350 میلیون دلار بابت شبکه آبیاری دشت سیستان و بلوچستان

معاون وزیر جهادکشاورزی اظهارداشت: در بودجه 97 برای اتمام شبکه آبیاری دشت سیستان و بلوچستان دولت 350 میلیون دلار معادل 12 هزار و 250 میلیارد ریال است.

* پیشنهاد 100 میلیون دلار برای مبارزه با ریزگردها

معاون برنامه ریزی اقتصادی وزارت جهادکشاورزی افزود: از محل منابع صندوق توسعه ملی 100 میلیون دلار معادل 3500 میلیارد ریال برای مبارزه با پدیده بیابان زایی و ریزگردهای خوزستان پیشنهاد شده است.

* پیش بینی چهار ردیف اعتباری جدید در بودجه بخش کشاورزی

بخشنده اضافه کرد: با توجه به اینکه در قانون برنامه ششم توسعه برای بخش کشاورزی تکالیفی در مورد توسعه گیاهان دارویی، کشاورزی حفاظتی، گلخانه ها و توسعه باغات در اراضی شیبدار در نظر گرفته شده است، برای هر چهار مورد چهار ردیف اعتباری جدید پیشنهاد داده ایم که امیدواریم تخصیص های خوبی در این زمینه ها صورت گیرد.

* رشد 28 درصدی اعتبار قنوات در بودجه 97

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور اقتصادی قدمت قنوات کشور را بیش از 200 سال دانست و گفت: برای بازسازی و نوسازی قنوات کشور مبلغ 96 میلیارد دلار در بودجه پیشنهادی 97 در نظر گرفته شده است که نسبت به بودجه سال گذشته 28 رصد رشد را نشان می دهد.

بخشنده با بیان اینکه این رقم در بودجه سال 96 نزدیک 700 میلیارد ریال بوده است، اضافه کرد: تقاضای ما از مجلس شورای اسلامی افزایش بودجه قنوات برای احیا و تقویت است که می تواند به منابع آبی کشور کمک موثری داشته باشد.

*رشد 46 درصدی بودجه سدهای زیرسدهای مخزنی و اراضی شالیزاری

این مقام مسئول اظهارداشت: تجهیز و نوسازی زیرمجموعه سدهای مخزنی بندهای انحرافی مستقل و اراضی شالیزاری در شمال کشور در بودجه 97 نزدیک 46 درصد نسبت به بودجه 96 رشد داشته است.

*پیشنهاد 900 میلیارد ریالی برای واکسن و واکسیناسیون دامی

وی با بیان اینکه اعتبارات ردیف سازمان دامپزشکی کشور برای خرید واکسن و واکسیناسیون دام نزدیک660 میلیارد ریال بوده است، افزود: در بودجه سال 97 مبلغ 900 میلیارد ریال برای این بخش در نظر گرفته ایم که 36 درصد رشد دارد.

بخشنده بر این باور است که به دلیل وظایف با اهمیت و گسترده اعتبارات سازمان دامپزشکی باید افزایش پیدا کند.

* رشد 20 درصدی یارانه نهادهای تولید در بودجه 97

وی اظهار داشت: در بودجه 97 اعتبار لازم برای کودهای شیمیایی، بذر، واکسن، نهال، سموم عمومی 5400 میلیارد ریال پیشنهاد شده است که نسبت به بودجه سال 96 که 4500 میلیارد ریال بود، 20 درصد رشد خواهد داشت.

* پیشنهاد 2 هزار میلیارد ریالی خرید تضمینی برگ سبز چای

به گفته وی، در بودجه سال آینده مبلغ 2 هزار میلیارد ریال برای خرید تضمینی برگ سبز چای در نظر گرفته شده که نسبت به بودجه سال 96 که حدود 100 میلیارد تومان است، 100 درصد رشد را نشان می دهد.

* پیش بینی 50 هزار میلیارد ریال برای خرید تضمینی گندم در سال 97

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی افزود: در بودجه سال آینده 50 هزار میلیارد ریال در ردیف های مختلف برای خرید تضمینی گندم پیش بینی شده که 33 هزار میلیارد ریال آن از محل درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه ها و 17 هزار میلیارد ریال از ردیف های عمومی پیش بینی شده است.

وی اظهارداشت: در بند (هـ) تبصره پنج ماده واحده لایحه بودجه ۹۷ پیش بینی شده 97 هزار میلیارد ریال اوراق اسناد خزانه اسلامی به فروش رود تا بخشی از آن صرف خرید تضمینی شود.

بخشنده ردیف اعتباری خرید تضمینی گندم را در حقیقت یارانه آرد مردم دانست و گفت: در سال 96 بیش از 114هزار میلیارد ریال از کشاورزان گندم خریداری کردیم که 60 هزار میلیارد ریال آن از محل اعتبارات بودجه تخصیص یافت و 33 هزار میلیارد ریال مستقیم از خزانه داری کل کشور تامین شد.

به گفته وی، برای خرید تضمینی گندم امسال 27 هزار میلیارد ریال از محل فروش اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی و 24 هزار میلیارد ریال از طریق شرکت بازرگانی دولتی ایران و از محل فروش ماهیانه گندم به کارخانجات، تامین شد.

* افزایش نرخ محصولات کشاورزی با رشد قیمت حامل های انرژی

این مقام مسول در وزارت جهادکشاورزی درباره افزایش قیمت حامل های انرژی و تاثیر آن در بخش کشاورزی افزود: در لایحه پیشنهادی دولت قیمت گازوئیل از ۳۰۰ تومان به ۴۰۰ تومان و قیمت بنزین از یک هزار تومان به یک هزارو 500 در نظر گرفته شده است؛ با وجود اینکه نرخ سایر حامل های انرژی مانند آب، برق و گاز افزایشی ندارد اما می تواند در بخش کشاورزی تاثیرگذار باشد.

وی کل گاز مصرفی بخش کشاورزی کشور را 9.5 درصد عنوان کرد و اظهارداشت: گازوئیل به طور عمده برای چاه های آب، ماشین آلات و ادوات کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد که در صورت افزایش ۱۰۰ تومانی قیمت گازوئیل اثر مستقیمی بر افزایش قیمت 120 میلیون تن محصولات کشاورزی تولیدی در کشور دارد.

وی اضافه کرد: البته درآمدزایی از این محل در کاهش نرخ سود تسهیلات بخش کشاورزی نیز موثر خواهد بود.

* تخصیص 7500 میلیارد ریال اعتبار اشتغال بخش روستایی و عشایری به بانک کشاورزی

بخشنده افزود: وام 1.5 میلیارد دلاری اشتغال بخش روستایی و عشایری از محل صندوق توسعه ملی معادل 50هزار میلیارد ریال است که 45 درصد آن به طور مستقیم به بخش کشاورزی اختصاص می یابد که بخشی از سهم بری از خدمات و گردشگری خواهیم داشت بنابراین امیدواریم سهم بخش کشاورزی به 50 درصد برسد.

وی اضافه کرد: سه روز پیش 15 هزار میلیارد ریال به این بخش اختصاص یافت که از این میزان 7500 میلیارد ریال در 10 رسته شغلی در اختیار بخش کشاورزی قرار می گیرد.

* رشد 14.5 درصدی اعتبارات جاری بخش کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اعتبارات هزینه ای و جاری وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه های تابعه در لایحه سال 97 نزدیک 14 هزار و 700 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که نسبت به بودجه امسال 14.5 درصد رشد را نشان می دهد.

به گفته وی، در بودجه 96 اعتبارات جاری حدود 12 هزار و 860 میلیارد ریال بوده است.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری 19 آذرماه لایحه پیشنهادی بودجه سال 97 کل کشور را به مجلس شورای اسلامی ارایه کرد.

سقف بودجه 1397 کل کشور 11 میلیون و 949 هزار و 354 میلیارد و 674 میلیون ریال است که از این رقم سهم منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی های سرمایه ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت 4 میلیون و 249 هزار و 110 میلیارد و 891 میلیون ریال تعیین شده است.

رقم بودجه عمومی دولت بالغ بر 3 میلیون و 680 هزار و 490 میلیارد ریال و درآمد اختصاصی وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی بالغ بر 568 هزار و 620 میلیارد و 891 میلیون ریال پیش بینی شده است.