۰ نفر

جولان نانوایی‌ها در نبود نظارت کافی

۱ دی ۱۳۹۶، ۱۶:۰۲
کد خبر: 239416
جولان نانوایی‌ها در نبود نظارت کافی

با وجود این‌که سال‌هاست نانوایی‌ها در صدر جدول نارضایتی‌ها و شکایات مردمی قرار دارند، نه تنها سازوکار نظارت تغییر نکرده بلکه نهادهای ناظر توپ نظارت را در زمین یکدیگر می‌اندازند.

در سال‌های اخیر هر زمان که لیست آمار شکایات مردمی به صورت ماهانه از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان منتشر شده است، نانوایی‌ها در صدر این شکایات قرار داشتند و مدت‌هاست که رتبه اول را به هیچ صنف دیگری واگذار نکردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، نان به عنوان یکی از محصولات اساسی سبد خانوار ایرانی، مسیر پرافت و خیزی را طی کرد که اولین اتفاق قابل توجه در آن بهبود کیفیت نان و آزادپز کردن بخشی از نانوایی‌های کشور بود که تا حد زیادی توانست دورریز این محصول را کاهش دهد اما در همان هنگام هم مناغشات و ابهاماتی درباره وزن چانه نان مطرح بود.

در این میان متصدی حاکمیتی نظارت بر واحدهای عرضه‌کننده و خدماتی یعنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بخشی از وظایف خود را به اتحادیه‌ها و اصناف بابت نظارت بر واحدها واگذار کرد و اتحادیه‌ها ملزم به نظارت مستمر و رسیدگی به شکایات مردمی شدند که از طرف سامانه‌های دریافت شکایت به آنها اعلام می‌شود. این یعنی اتحادیه‌ها ملزم به پاسخگویی درباره واحدهای تحت پوشش خود هستند؛ سازوکاری که می‌بینیم در قبال اتحادیه نانوایان چندان پاسخگو نبوده و هرگز نتوانست در کاهش تخلفات این صنف بهبودی ایجاد کند.

در این میان موضوع افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان به میان آمد که بعد از مدتی به دستور مستقیم رئیس جمهور منتفی شد، ولی به نظر می‌رسد برخی نانوایان در سایه این موضوع که به اجرا نرسید، می‌خواهند سوءاستفاده هایی ببرند. همین موضوع باعث شد که در یک اتفاق جالب با وجود ابلاغ رسمی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر لزوم بازگشت نانوایی‌ها به قیمت مصوب قبلی برخی نانوایی‌ها، نان ساده در اختیار مشتری نمی‌گذارند و خرید نان کنجدی یا بزرگ را برای مشتریان خود اجباری کرده‌اند.

این قبیل تخلفات در نانوایی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که این صنف در وضعیت عادی و در حالی که هیچ تغییری در قیمت‌ها رخ نداده بود در صدر شکایات مردمی قرار داشت؛ حالا درست زمانی که بخشنامه افزایش قیمت منتفی شده، به نظر می‌رسد لازم است نظارت دقیق‌تر و کامل‌تری در خصوص عرضه نان به مردم با قیمت استاندارد صورت گیرد؛ چرا که سابقه این صنف نشان می‌دهد که می‌توانند در شرایط فعلی بهانه‌ خوبی هم برای تخلفات خود داشته باشند.

با پیگیری‌هایی که صورت گرفته موضع سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در قبال ناکارآمدی نظارت اتحادیه که شاهد آن گزارش‌های بدون تغییر ماهانه همین سازمان است، منفعلانه بوده و این سازمان معتقد است تا زمانی که نارضایتی مردم در قبال این عملکرد در قالب شکایت‌های متعدد و مکتوب به دست‌شان نرسد، قرار نیست اقدامی برای بازخواست این اتحادیه در خصوص عملکرد معیوب نظارتی و تخلفات پرشمار نانوایان داشته باشد.