۰ نفر

در پی افزایش قیمت نهاده دامی مطرح شد:

انبار خالی از ذخایر استراتژیک شرکت پشتیبانی امور دام، دامداران را بی‌دفاع کرد/ تاخیر در پرداخت ارز مبادله‌ای نهاده‌های دامی زمینه‌ساز بحران شد/ تاوان دموراژ کشتی را دامدارن می‌دهند

۲۸ آذر ۱۳۹۶، ۲۱:۱۴
کد خبر: 238812
انبار خالی از ذخایر استراتژیک شرکت پشتیبانی امور دام، دامداران را بی‌دفاع کرد/ تاخیر در پرداخت ارز مبادله‌ای نهاده‌های دامی زمینه‌ساز بحران شد/ تاوان دموراژ کشتی را دامدارن می‌دهند

مدیرعامل انجمن صنفی دامداران ایران مهمترین دلیل تنش در بازار نهاده های دامی و افزایش بی‌قاعده قیمت ذرت و سویا در روزهای اخیر را خالی بودن انبارهای شرکت پشتیبانی امور دام کشور از ذخایر استراتژیک عنوان کرد و گفت: این اتفاق موجب شد که با کوچک‌ترین تنش در بازار، قیمت نهاده‌های دامی افزایش جهشی داشته باشد و دامداران در مقابل سودجویان بی‌دفاع بمانند.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ احمد مقدسی در گفت و گو یا خبرنگار اقتصاد آنلاین اساس تشکیل شرکت پشتیبانی امور دام کشور را تامین امینت تولید با عرضه به موقع نهاده های دامی دانست و افزود: بر اساس وظیفه تعریف شده برای شرکت پشتیبانی امور دام ، این شرکت باید در زمان بحران ورود می کرد و اجازه تنش در بازار نهاده ای دامی را نمی داد اما، انبارهای شرکت پشتیبانی امور دام خالی است و این امر تهدیدی برای امنیت غذایی کشور محسوب می شود.

وی یاد آور شد: هدف از تشکیل شرکت پشتیبانی امور دام کشور تهیه، نگهداری، توزیع و تنظیم بازار انواع خوراک دام، طیور و آبزیان جهت حفظ تولید و حمایت از تولید کننده، مصرف کننده است، درحالی که امروز این شرکت با سهل انگاری توان انجام وظایف خود را ندارد.

مقدسی تاخیر در پرداخت ارز مبادله ای به تجار را زمینه ساز بحران به وجود آمده در بازار نهاده های دامی دانست و گفت: بانک مرکزی در پرداخت ارز مبادله ای به تجار تعلل می کند و این امر موجب شده آن ها یا از تخلیه نهاده های دامی در بنادر خوداری کرده یا با قیمت بالاتری آن را به بازار عرضه کنند.

مدیرعامل انجمن صنفی دامداران ایران با بیان اینکه تجار دموراژ کشتی را نیز بر قیمت نهاده ها می افزایند، گفت: تجاری که به دلیل تاخیر در پرداخت ارز مبادله ای از تخلیه نهاده ها خود داری کرده اند، دموراژ کشتی یا بهای معطلی کشتی را به هزینه واردات نهاده ها اضافه کردند.

مقدسی در پاسخ به این پرسش که واکنش مسئولین مربوطه به مشکل به وجود آمده چیست، گفت: در آخرین تماسی که با مسئولین داشتیم به ما گفتند که تنها مقداری ذرت در انبارهای شرکت پشتیبانی امور دام باقی مانده که آن را نیز در ازای بهای گوشت مرغ خریداری شده به مرغداران داده می شود و چیزی برای عرضه به دامداران وجود ندارد.

وی ادامه داد: جالب آن است که شرکت پشتیبانی امور دام نیز بر موج گرانی سوار شده و ذرت را با قیمت بالاتر به مرغداران عرضه می کند در حالی که نهاه های که هم اکنون در انبارهای این شرکت وجود دارد مربوط به خرید قبل از گرانی است.

مدیرعامل انجمن صنفی دامداران ایران شرایط بازار را برای نهاده دامی سویا متعادل تر ارزیابی کرد و گفت: شرکت نهاده های دامی جاهد از 2 تا 3 هفته پیش عرضه سویا را آغاز کرده است و این امر قیمت سویا را از یک هزار و 890 تومان به یک هزار و هشتصد 840 تومان کاهش داده و هم اکنون بازار در این نهاده تا حدودی به تعادل رسیده است و از شدت افزایش قیمت آن کاسته شده است.

مقدسی ادامه داد: هر چند شرکت جاهد اعلام کرده است که سویا به میزان کافی برای عرضه دارد اما چون فروش آن نقدی است و دامداران از نبود نقدینگی رنج می برند مجبورند به خرید اقساطی از بازار آزاد و با قیمت بالا تر روی بیاورند که این امر دامداران را در تله افزایش قیمت نهاده ها انداخته است.

افزایش 800 تومانی هزینه تمام شده هر کیلوگرم شیرخام

وی خاطر نشان کرد: در این شرایط و گرانی نهاده های اولیه قیمت تمام شده هر کیلو گرم شیرخام 800 تومان افزایش داشته است.

مقدسی افزایش قیمت تمام شده هر کیلو گرم شیرخام را درحالی دانست که قیمت خرید شیرخام از دامدارن افزایش چندانی نداشته است و ستاد تنظیم بازار در تعیین قیمت های جدید تعلل می کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بر طبق ماده 5 اساسنامه شرکت پشتیبانی امور دام کشور تهیه، تولید و نگهداری، توزیع و پشتیبانی و تنظیم بازار انواع خوراک دام، طیور و آبزیان، مواد پروتئینی (حیوانی) و متفرعات آنها، کمک به عمران، احیاء و اصلاح مراتع جهت افزایش تولید، حمایت از تولید کننده، مصرف کننده و صنایع وابسته و خرید تضمینی مواد علوفه ای و محصولات پروتئینی دامی  بر عهده این شرکت است. این ماده به روشنی مشخص می کند که این شرکت پیش از ارگان ها یا شرکت دیگری مسئول ناامنی به وجود آمده در بازار  نهاده های دامی است که بخش مهمی از تامین امنیت غذایی کشور را تضمین می شود.