۰ نفر

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران عنوان کرد:

کاهش دغدغه کشاورزان با تولید سفارشی/ ایجاد ۵۰۰هزار شغل با ساماندهی زنجیره تولید خرما

۲۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۳۷
کد خبر: 238762
کاهش دغدغه کشاورزان با تولید سفارشی/ ایجاد ۵۰۰هزار شغل با ساماندهی زنجیره تولید خرما

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور، گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که محصولات کشاورزی یک یا حتی چند سال قبل از تولید سفارش داده شده و به فروش برسد.

اقتصاد آنلاین- سپیده قاسمی؛ حسین صفایی در نشست هم‌اندیشی ساماندهی تولیدکنندگان و بهره‌برداران خرما با بیان اینکه فروش و سفارشگیری محصول قبل از تولید تضمینی برای تولیدکننده به شمار می رود، افزود: با بکارگیری این روش، کشاورزان می توانند بر اساس نیاز بازار؛ نوع محصول، کیفیت، قیمت و بسته‌بندی را تعیین و دغدغه فروش بعد از تولید را نداشته باشند.

وی اولین قدم در ساماندهی زنجیره تولید تا عرضه یک محصول را کم شدن تعداد فروشندگان حاشیه بازار برشمرد و اظهار کرد: هر چه حاشیه بازار کوچک‌تر شود، مصرف بالا رفته و دریافتی کشاورزان افزایش خواهد یافت.

صفایی عنوان کرد: اگر تعداد فروشندگان یک محصول کاهش یابد، بدون شک قدرت چانه‌زنی برای تولیدکننده افزایش پیدا می کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه خرما را یکی از محصولاتی برشمرد که نیازمند راه اندازی و ساماندهی هر چه سریعتر زنجیره تولید است.

صفایی خاطر نشان کرد: 17 درصد سطح زیر کشت خرمای جهان مربوط به ایران است و کشور ما 13 درصد تولید خرمای جهان را دارد.

وی با اشاره به ظرفیت بالای این محصول برای توسعه و عرضه در بازار جهانی، گفت: با ایجاد زنجیره تولید و عرضه خرما، هر دو طرف بازار یعنی تولیدکننده و مصرف کننده منتفع می شوند و زمینه توسعه کسب‌وکار نخل‌داران فراهم می شود.

 صفایی با تاکید بر اینکه افزایش بی هدف اعضای تشکل‌ها بدون ساماندهی تولید بی فایده‌ خواهد بود، افزود: تشکل ها و بخش دولتی با ساماندهی تولید و بازار برنامه‌ریزی صحیح برای خرما در مناطق خرماخیز کشور می توانند برای بیش از 500 هزار نفر اشتغال‌زایی کنند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با یادآوری اینکه کارهای مشابهی در مورد محصولاتی مانند پسته و زعفران در سال‌های گذشته انجام گرفته است، اظهار کرد: با وجود اینکه ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران دنیا است اما، نبود مدیریت مناسب و یک برنامه مشخص در تولید و بازار این محصول موجب شده کشاورزان از منافع آن بی بهره بمانند.

صفایی ادامه داد: سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برای کاهش این مشکلات به بازار زعفران وارد شده و تاکنون بیش از 40 تن زعفران را در قالب طرح حمایتی، از کشاورزان خریداری کرده است.

به گفته وی؛ سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با برنامه های خود تا امروز حدود 30 درصد کل زعفران تولید شده در کشور را ساماندهی کرده است.

 معاون وزیر جهاد کشاورزی مشکل زعفران ایران را نداشتن شناسنامه و کد مخصوص برای معرفی عنوان کرد و گفت: زعفران خریداری شده از کشاورزان در 14 هزار بسته سه کیلوگرمی تقسیم بندی و برای هر بسته به طور مجزا بعد از انجام آزمایشات مربوطه، شناسنامه و کد اختصاصی صادر شده است.

وی در پایان تاکید کرد: برای ساماندهی تولید و بازار خرما نیز می توان چنین مسیری را طی کرد و شکل تازه ی به خرمای ایران در بازار جهانی داد.