۰ نفر

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خبر داد:

افزایش ۱۰میلیون هکتاری طرح آبخیزداری تا پایان برنامه ششم توسعه

۱۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۲:۵۷
کد خبر: 236759
افزایش ۱۰میلیون هکتاری طرح آبخیزداری تا پایان برنامه ششم توسعه

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: تاکنون در سه میلیون هکتار از اراضی کشور طرح آبخیزداری انجام شده و این مقدار تا پایان برنامه ششم باید به ۱۰ میلیون هکتار افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور امروز در مراسم روز جهانی خاک با اعلام این خبر افزود: در برنامه پنجم اجرای ۶۰۰ هزار هکتار بیابان‌زدایی مقرر شده بود که این مقدار برای برنامه ششم توسعه باید به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بیابان‌زدایی برسد.

خلیل آقایی با اشاره به اینکه در حال حاضر سرعت تخریب خاک از سرعت احیا و حفاظت آن پیشی گرفته است، اظهار داشت: استفاده نادرست خاک در امور کشاورزی و از بین رفتن پوشش گیاهی در بسیاری از مناطق وضعیت منابع طبیعی را با مشکل جدی روبه‌رو کرده است، چرا که ما با ایجاد مشکل برای عوامل تجدیدپذیر فاکتورهای تجدیدناپذیر را از دست داده ایم.

وی تأکید کرد: اگرچه مطالعات طرح آبخیزداری برای ۴۴ میلیون هکتار از اراضی کشور صورت گرفته، اما همان‌طور که گفته شد، تنها سه میلیون هکتار از این طرح اجرا شده و برای دستیابی به هدف ۱۰ میلیون هکتاری باید تمام دستگاه‌های اجرایی و مردم دست به دست هم دهند تا این بحران شدت پیدا نکند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مشکل ریزگردها را ناشی از فرسایش بادی آبی عنوان کرد و گفت: اگر این مشکل ادامه پیدا کند، در آینده فرودگاه‌ها، پادگان‌ها و بسیاری از مراکز مهم کشور دچار مشکل می‌شوند و مراجعه به بیمارستان‌ها به‌دلیل از دست رفتن سلامتی مردم افزایش پیدا می‌کند.

آقایی در پایان بیان کرد: باید با پررنگ کردن نقش مردم در حفاظت از منابع طبیعی و جنگل‌ها در سال ۹۷ تلاش بیشتری کنیم تا در مقابل این مشکلات بایستیم.