۰ نفر

موسسه صنایع غذایی تقلبات زعفران را بررسی می‌کند

۱۹ آذر ۱۳۹۶، ۹:۱۶
کد خبر: 236675
موسسه صنایع غذایی تقلبات زعفران را بررسی می‌کند

رییس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی با اشاره به توقف طرح کلان ملی مدیریت و سیاست‌گذاری خطر آلاینده‌های غذایی، گفت: بررسی تقلبات و آلاینده‌های غذایی از جمله اولویت‌های این موسسه علمی است که در این راستا طرح‌های تحقیقاتی در زمینه تقلبات زعفران در دستور کار قرار دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر قدیر رجب‌زاده با بیان اینکه موسسه پژوهشی علوم و فناوری صنایع غذایی به عنوان پروژه کلان ملی "مدیریت و سیاستگذاری خطر آلاینده‌های غذایی در محیط زیست و مواد خام کشاورزی، دام و طیور انتخاب شده بود، افزود: در این طرح قرار است علاوه بر آنکه راه‌های تشخیص آلاینده‌ها در مواد کشاورزی ارائه شود، راهکارهای لازم برای حذف آلاینده‌ها نیز عرضه شود.

وی هدف از اجرای این طرح را کاهش آلاینده‌های مواد غذایی دانست و خاطر نشان کرد: در صنایع غذایی، مواد اولیه منشا اصلی آلاینده‌ها هستند، از این رو اجرای آن در دستور کار قرار گرفت و فاز اول آن اجرایی شد.

رجب‌زاده، ادامه داد: متاسفانه اعتبارات لازم به این طرح ارائه نشده و از این رو مانند برخی دیگر از طرح‌های کلان متوقف شد و امیدواریم با تامین اعتبارات این طرح مجددا در دستور کار قرار گیرد.

رییس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی "بررسی تقلبات" و "بررسی آلاینده‌ها" را از اولویت‌های پژوهشی این موسسه نام برد و ادامه داد: پروژه‌هایی که در این زمینه در حال اجرا است، در سطح کلان تاثیرگذار نیست و برای اجرای این طرح‌ها در سطح ملی باید با سازمان‌های اجرایی و مراکز پژوهشی همکاری شود تا دستاوردهای اثربخش در سطح ملی داشته باشد.

وی با اشاره به پیشرفت 15 تا 20 درصدی این طرح، اظهار کرد: این طرح از آنجایی که در سطح کلان کشور مطرح است؛ از این رو دستگاه بهره‌بردار ندارد، ولی ما در این موسسه بررسی آلاینده‌ها در گیاه زعفران را در دستور کار داریم.

رجب‌زاده با بیان اینکه استفاده از فناوری‌های نوین از مرحله کشت تا فرآوری محصول زعفران مطرح است، گفت: در بخش کشت زعفران نیز فناوری می‌تواند وارد شود و در حال حاضر کشور چین به کشت هیدروپونیک و گلخانه‌ای این محصول وارد شده است.

وی با تاکید بر اهمیت کشت گلخانه‌ای این محصول، خاطر نشان کرد: کشت زعفران نیاز به شرایط خاصی دارد؛ از این رو در سایر کشورها این شرایط را به صورت گلخانه‌ای وارد شده‌اند.

وی با تاکید بر اهمیت ورود محققان به این حوزه علمی در کشت گیاه زعفران، ادامه داد: کشت گلخانه‌ای زعفران می‌تواند توجیه اقتصادی زیادی داشته باشد؛ چرا که این نوع کشت زعفران وابسته به فصل نیست.

رییس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی درباره استفاده از کشت بافت برای ارتقای کیفیت ویژگی‌های این گیاه، توضیح داد: هنوز کشت بافت به مرحله‌ای نرسیده که بتواند محصولی را با کیفیت مزرعه تولید کند، ولی پروژه‌هایی در این زمینه در این موسسه در حال اجرا است.

به گفته وی، محققان این موسسه درصدد هستند تا ماده موثره "کروسین" زعفران را در این گیاه پایدار کنند.