۰ نفر

شیوع آنفلوانزای پرندگان مانع حضور مرغداران در نمایشگاه شد

۱۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۱۶
کد خبر: 235657
شیوع آنفلوانزای پرندگان مانع حضور مرغداران در نمایشگاه شد

رئیس انجمن مرغ تخم گذار کشور گفت: از ابتدای فصل پاییز تاکنون ۸ میلیون قطعه مرغ به علت بیماری آنفلوانزا معدوم شدند و به همین علت برای جلوگیری از شیوع فیزیکی این بیماری امروز مرغداران در شانزدهمین نمایشگاه دام و طیور حضور ندارند.

فرزاد طلاکش در مراسم گشایش شانزدهمین نمایشگاه بین المللی دام و طیور با اشاره به اینکه 155 کانون شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شناسایی شده است، افزود: 140 واحد از کانون های آلوده به بیماری واحدهای صنعتی بودند که 95 درصد آنها مربوط به صنعت مرغ تخم گذار است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، وی گفت: به گفته وزیر جهاد کشاورزی سال گذشته 25 درصد مرغ کشور به علت شیوع آنفلوانزای فوق حاد از بین رفت و احتمال می رود با این روند میزان خسارت در مقایسه با سال گذشته افزایش یابد.

­رئیس انجمن مرغ تخم گذار کشور تصریح کرد: اگر شرایط به همین شکل ادامه یابد پیش بینی می شود که شاهد شرایط وخیم تری باشیم.

طلاکش افزود: تاکنون در استان های آذربایجان شرقی، قزوین و البرز شرایط شیوع بیماری گسترده است و در استان های تهران و مازندران موارد کمتری گزارش شده است.

وی گفت: سازمان دامپزشکی و انجمن های صنفی توصیه های لازم را برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی به مرغداران انجام داده اند که از جمله آنها شرکت نکردن در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی دام و طیور است.

­رئیس انجمن مرغ تخم گذار کشور تصریح کرد: نمایشگاه دام و طیور سالی یکبار برگزار می شود که فرصت مناسبی است تا فعالان عرصه صنعت مرغداری از دستاوردهای جدید بهره مند شوند اما به علت شیوع بیماری آنفلوانزا و گسترش شدت خسارات احتمالی مرغداران نتوانستند از این فرصت استفاده کنند.

طلاکش افزود: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از سال گذشته تاکنون خسارات قابل توجهی را به صنعت مرغداری وارد و متاسفانه بیماری ادامه پیدا کرده است.

وی گفت: امیدواریم با تدابیر و نظارت سازمان دامپزشکی، وزارت جهادکشاورزی از بروز سهل انگاری ها در رعایت موازین بهداشتی جلوگیری شود و بیمه نیز خسارات را به مرغداران پرداخت کند.

طلاکش از مسئولان سازمان دامپزشکی کشور درخواست کرد با نظارت دقیق و اجرای دستورالعمل ها از شیوع و گسترش این بیماری به استان هایی که قطب تولید گوشت مرغ و تخم مرغ هستند جلوگیری کند.

علی صفرماکن علی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور نظری متفاوت با رئیس انجمن مرغ تخم گذار کشور داشت.

وی اعلام کرد: اتفاق خاص و شرایط خاصی در مقایسه با سال گذشته در زمینه شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گزارش نشده است.

وی گفت: میزان خسارات و نتایج شیوع بیماری تا پایان سال جمع بندی و اعلام می شود.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: این سازمان مرجع ذیصلاح برای انتشار اخبار مربوط به شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است.

ماکن علی افزود: نتایج برنامه ردیابی و پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مقایسه با سال گذشته تغییری ندارد و درحال حاضر برنامه پایش در 31 استان انجام می شود.

وی گفت: درحال حاضر چون هنوز نتایج نهایی و آمار و اطلاعات نهایی مشخص نیست آماری برای اعلام نداریم.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور افزود: براساس گزارش های موجود بحثی به عنوان بحران، طغیان و رخداد بیماری وجود ندارد و شرایط مانند سال گذشته است.

ماکن علی گفت: بیش از 50 هزار نفر در کارگروه های تخصصی برای پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان فعالند و هیچ سویه جدیدی از بیماری مشاهده نشده است.

در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی دام و طیور مرغداران گوشتی و تولید کنندگان تخم مرغ در سالن ها غرفه ای نداشتند و در نمایشگاه تولیدکنندگان خوراک دام، ماشین آلات و فعالان صنعت دام سبک و سنگین حضور داشتند.