۰ نفر

رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران هشدار داد:

احتمال شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان در نمایشگاه بین‌المللی دام و طیور/ قیمت مرغ در دنیا ۲.۵تا ۳دلار

۱۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۶:۱۵
کد خبر: 235396
احتمال شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان در نمایشگاه بین‌المللی دام و طیور/ قیمت مرغ در دنیا ۲.۵تا ۳دلار

رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران گفت: با توجه به قرارگیری در فصل سرما، احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی دام و طیور وجود دارد.

اقتصاد آنلاین- سپیده قاسمی؛ غلامعلی فارغی امروز در نشست خبری با بیان اینکه حضور در این نمایشگاه به پرورش دهندگان طیور توصیه نمی شود، افزود: با توجه به سرمای هوا و تجربه تلفات بالای طیور بر اثر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال گذشته باید برای جابه جایی زمان نمایشگاه بین المللی دام و طیور تصمیم گیری شود.

وی با تاکید بر اینکه در گذشته آگاهی چندانی نسبت به زمان و نحوه برگزاری نمایشگاه دام و طیور در فصل سرما وجود نداشت، اضافه کرد: به دلیل تلفات زیادی که بیماری آنفلوآنزای به همراه دارد، جلوگیری از شیوع این بیماری در مرغداری های صنعتی و اقتصاد کشور اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.

فارغی اظهار داشت: اعلام عمومی این موضوع به صلاح کشور نیست اما  از راه حضور مرغداران در نمایشگاه بین المللی احتمال شیوع این بیماری و انتشار آن در استان ها وجود دارد به همین دلیل باید مسائل قرنطینه ای و بهداشت عمومی رعایت و از تجمع های عمومی مرغداران در سمینارها و نمایشگاه ها جلوگیری شود.

وی دلیل تکذیب این موضوع توسیط برگزار کنندگان نمایشگاه را هزینه های بالایی که برگزاری این نمایشگاه صرف شده دانست و گفت: با توجه به اینکه این موضوع به موقع به مجریان نمایشگاه اطلاع داده نشده، آنها ابراز می کنند که نمی توانند زمان نمایشگاه را به تعویق بیندازند که به نظر می رسد در این موضوع مجریان برگزاری نمایشگاه منافع شخصی خود را به منافع ملی ترجیح داده اند.

به ادعای فارغی ؛ اگر برگزاری نمایشگاه ها به صورت تخصصی و در اختیار تشکل ها باشد، آنها توان پرداخت خسارت های این چنینی و به تعویق انداختن زمان رویدادهای تخصصی را خواهند داشت.

پیشنهاد طرح مطالعه پژوهشی روش های حمایتی از بخش کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران در بخشی دیگر از سخنان خود درباره تنظیم بازار قیمت مرغ، بیان کرد: قیمت مرغ تحت تاثیر نوسان نرخ ارز، افزایش قیمت نهاده های طیور، تنظیم بازار و قیمت گذاری قرار دارد.

فاروغی اضافه کرد: امروزه ساختار سنتی تنظیم بازار کارساز نیست و دولت باید به دنبال تغییر ساختار باشد.

وی اظهار داشت: در این ساختار نادرست یک هزار و 800 تشکل و تعاونی وجود دارد که باید این ساختار تغییر پیدا کند.

فاروغی از  پیشنهاد این کمیسیون برای طرح مطالعه پژوهشی روش های حمایتی از بخش کشاورزی خبر داد و افزود: در هیچ جای دنیا حتی کشورهای جهان سوم، مانند کشور ما تولیدکنندگان خرد وجود ندارد و امروزه همه کشورها به سمت بزرگ مالکی و زنجیره تولید حرکت کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: در بازار فعلی مرغ با کاهش 30 درصدی قیمت این محصول و افزایش 20 درصدی قیمت نهاده های طیور روبه رو هستیم.

قیمت مرغ در دنیا 2.5 تا 3 دلار

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران قیمت عرضه گوشت مرغ در دنیا را 2.5 تا 3 دلار عنوان کرد و گفت: این قیمت در حالی است که در این کشورهای نرخ کمتر از پنج درصد است و عوارض دولتی و کارمزد های بالای بانکی وجود ندارد.

فاروغی یاد آور شد: به دلیل صدور مجوزهای بی رویه ظرفیتی معادل 360 میلیون قطعه مرغ گوشتی در هر دوره ایجاد شده است که هر ماهه منجرب به تولید 150 تا 160 میلیون قطعه می شود اما برای جذب مازاد آن و صادرات فکری نشده است.

وی با بیان اینکه 10 درصد مرغ مازاد دنیا تجارت می شود، افزود: در هر کشور قیمت مرغ صادراتی20 تا 25 درصد زیرقیمت داخلی کشورها است به طور مثال در ترکیه 20 زنجیره تولید وجود دارد که 90 درصد مرغ تولیدی داخل را به قیمت 2.4 تا 3 دلار عرضه و مرغ را به قیمت های 1.5 ، 1.6 تا 1.9 صادر می کنند.

فاروغی تاکید کرد: در برزیل که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مرغ دنیا است نیزقیمت مرغ داخلی 2.5  دلار و قیمت مرغ صادراتی 1.9 دلار است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران سهم بازار ایران از زنجیره تولید را تنها 17 درصد عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بازار صادراتی کشور ما نیز در دست زنجیره ها است و مرغ صادراتی ما نیز زیر قیمت بازار داخلی عرضه می شود.

وی در پایان گفت: اما واسطه ها در کشور ما زمانی مرغ صادر می کنند که قیمت آن رایگان باشد به همین دلیل است که تولید ما در عراق با ترکیه قابل رقابت نیستیم.