۰ نفر

مدیر اجرایی سندیکای چای شمال در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

چرا کارخانه‌های چای ناتوان از پرداخت قدرالسهم خود و مطالبات چایکاران هستند؟/ قیمت تمام شده خرید برگ سبز در برخی موارد برای کارخانه‌ها بالاتر از قیمت تضمینی است

۱۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۵:۰۱
کد خبر: 235144
چرا کارخانه‌های چای ناتوان از پرداخت قدرالسهم خود و مطالبات چایکاران هستند؟/ قیمت تمام شده خرید برگ سبز در برخی موارد برای کارخانه‌ها بالاتر از قیمت تضمینی است

روز گذشته رییس سازمان چای کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین میزان مطالبات باقی مانده چایکارن با پرداخت اعتبار ۲۵ میلیارد تومانی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در هفته جاری را ۴۴ میلیارد تومان عنوان کرد و ۷۵ درصد آن را مربوط به قدرالسهم کارخانه های چای دانست.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ بر اساس ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی پرداخت 60 درصد بهای برگ سبز چای برعهده دولت است و 40 درصد باقی مانده باید توسط کارخانه های چای پرداخت شود اما، کارخانه های چای بر خلاف سال گذشته به دلایلی از پرداخت قدر السهم خود از بهای برگ سبز چای جا مانده اند.

مدیر اجرایی سندیکای چای شمال درباره دلایل ناتوانی کارخانه های چای در پرداخت پرداخت قدرالسهم خود و مطالبات چایکاران به خبرنگار اقتصاد آنلاین، گفت: در سالجاری به دلیل رکود قمیت تمام شده تولید چای خشک بیش از قیمت آن در بازار است و این امر کارخانه های چای را از پرداخت قدرالسهم خود از بهای برگ سبز چای ناتوان کرده است.

محمد صادق حسنی با بیان اینکه قیمت تمام شده خرید برگ سبز در برخی موارد برای کارخانه ها بالاتر از قیمت تضمینی است، افزود: میانگین هزینه تمام شده هر کیلوگرم چای خشک در سال 96 ، پنج هزار و 400 تومان است اما، در موارد زیادی قیمتی های خرید بسیار پایین تر از قیمت تمام شده است.

وی ادامه داد: انتظار می رفت مطابق هر ساله با پایان فصل گرم و شروع فصل سرما قیمت چای در بازار افزایش پیدا کند اما، همچنان رکود در بازار این محصول حاکم است و فروش چای خشک با کندی پیش می رود.

صادق حسنی از دیگر دلایل ناتوانی کارخانه های چای در پرداخت قدرالسهم خود را کاهش صادرات عنوان کرد و گفت: صادرکنندگان در سالجاری استقبال کمتری از چای داخلی داشتند و تعداد معدودی تجار که به دنبال صادرات این محصول هستند قیمت ها را پایین تر از قیمت تمام شده پیشنهاد می دهند.

وی اضافه کرد: همچنین واردات بی ضابطه چای خارجی بدون توجه به کشش و نیاز بازار داخل از دیگر دلایل رکود بازار چای در کشور و شرایط نامساعد اقتصادی کارخانه های چای است.

صادق حسنی میزان قدر السهم باقی مانده کارخانه های چای را 82 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: کارخانه های چای از این مقدار  تاکنون حدود 45 میلیارد تومان پرداخت شده و 37 میلیارد تومان آن باقیمانده است. پرداخت ها به تدریج و با فروش چای خشک ادامه دارد.

مدیر اجرایی سندیکای چای شمال ادامه داد: بر اساس برنامه سندیکا زمان تصویه کامل قدرالسهم کارخانه ها چای با مشخص شدن وضعیت فروش، میزان درآمد و نقدینگی مورد نیاز کارخانه ها برای پرداخت مطالبات تا پایان هفته مشخص می شود.

وی در پایان تولید چای خشک در آبان ماه سالجاری عنوان کرد و افزود: میزان چای خشک تولید شده در سال 96 تا آبان ماه سالجاری 25 هزار و 500 تن است

به گزارش اقتصاد آنلاین، ایران در ده ماهه نخست سال میلادی جاری 20.98 میلیون کیلوگرم چای از هند خریداری کرده که این رقم رشدی 18.67 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد. این افزایش واردات درحالی است که کارخانه های چای کشور با مشکل فروش محصول در بازار و رسوب چای در انبارها مواجه هستند.