۰ نفر

معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

خودکفایی در تولید برنج به مصلحت کشور نیست/ جو و کلزا جایگزین مناسب گندم

۴ آذر ۱۳۹۶، ۲۰:۵۴
کد خبر: 233761
خودکفایی در تولید برنج به مصلحت کشور نیست/ جو و کلزا جایگزین مناسب گندم

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ادامه روند خشکسالی در کشور، گفت: به دلیل محدودیت منابع آبی کشور خودکفایی در تولید برنج به مصلحت کشور نیست و امکان خودکفایی در برخی محصولات مانند ذرت را نداریم.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ عباس کشاورز در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان اینکه بیش از 6 تا 7 میلیون تن ذرت دانه مورد نیاز کشور است، افزود: با وجود نیاز کشور به واردات ذرت دانه ای این محصول گیاه تابستانه است که آبی برای تولید آن نداریم.

وی ادامه داد: تولید برخی از محصولات نیز مانند برنج به محصلت کشور نیست چرا که این محصول برای کشور ما هیچ مزیتی ندارد.

کشاورز با تاکید بر اینکه صرف وجود آب در یک منطقه به معنی امکان کشت محصول آب بر نیست، اضافه کرد: در استان خوزستان رودخانه دائمی وجود دارد اما به ازای مصرف هر مترمکعب آب فقط 100 گرم برنج تولید می شود که اصلا اقتصادی نیست.

به گفته معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی به جز بخشی از استان های گیلان و مازندران تولید برنج در سایر مناطق کشور متوقف می شود.

کشاورز در پاسخ به این پرسش که سرنوشت برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی دانه های روغنی چه خواهد شد، اظهار کرد: امکان خودکفایی 100 درصدی در تولید دانه های روغنی نیز وجود ندارد و ما تنها می توانیم تولید حداکثر 60 تا 70 درصدی نیاز خود به این محصول را در یک فرآیند طولانی 7 تا 8 سال داشته باشیم.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه؛ برخی خودکفایی گندم را برای کشور بسیار پرهزینه می دانند آیا شما ادامه خودکفایی این محصول را به صالح می دانید، گفت: گندم مناسب ترین محصول برای سرزمین ما است چرا که گندم محصول فصل بارندگی است و می توان از نزولات آسمانی برای تولید آن استفاده کرد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با یادآوری اینکه گندم از سرزمین ما به سایر کشورها رفته است، افزود: با توجه به اینکه فراوانی آب در کشور ما در فصل بارش است منطقی ترین محصولی که می توان در آن خودکفایی داشته باشیم گندم است.

وی با پذیرش اینکه مازاد تولید گندم مشکلاتی را برای کشور به همراه داشته است، افزود: در برخی مناطق می توان جایگزینی برای گندم در نظر گرفته که با توجه به فصل کشت گندم، کلزا و جو جایگزین مناسب ترین جایگزین گندم هستند.

کشاورز یادآور شد: در گذشته 2.5 میلیون هکتار گندم آبی کشت می کردیم و 6 میلیون تن هم از این محصول وارد کشور می شد؛ در آن زمان هیچکس به این شرایط اعتراض نمی کرد اما اکنون کشت گندم آبی از 2.5 میلیون هکتار به 2.1 میلیون هکتار کاهش یافت و از واردات بی نیاز شدیم.

وی با تاکید بر اینکه با این اوصاف مخالفت با خودکفایی گندم مغرضانه به نظر می رسد، اضافه کرد: خودکفایی گندم بر اساس افزایش بهره وری حاصل شده و این اتفاق به معنی رشد اقتصادی است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه نیاز به ارقام جدید برای تولید گندم داریم، افزود: کیفیت گندم ایران برای مصارف داخلی بسیار خوب است و ما فعلا 67 رقم گندم کشت می کنیم که 12 رقم آن دیم و 55 آن آبی است اما برای بهبود بیشتر کیفیت این محصول لازم است با توجه به تنوع اقلیمی تعداد بیشتری از ارقام گندم معرفی شود.

کشاورز در پایان گفت: فرانسه با 3.5 میلیون هکتار گندم در سال گذشته 150 رقم گندم جدید معرفی کرده است اما ما با 6 میلیون هکتار سال گذشته فقط 8 رقم جدید معرفی کرده ایم.