۰ نفر

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد:

خط قرمز برای کشاورزی ما، مصرف آب است/ کشاورزی کشور امکان خودکفایی ندارد

۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۶:۰۴
کد خبر: 233151
خط قرمز برای کشاورزی ما، مصرف آب است/ کشاورزی کشور امکان خودکفایی ندارد

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان این‌که خط قرمز برای کشاورزی ما، مصرف آب است، افزود: کشور ما در بسیاری از محصولات امکان خودکفایی ندارد و این موضوع را در طرح اقتصاد مقاومتی اعلام کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، عباس کشاورز در روز دوم کنگره سراسری خانه کشاورز گفت: با حفظ 30 درصد از بقایای گیاهی در مزارع، کاهش خاک ورزی و کشت مستقیم حدود 30 درصد نیاز آبی گیاه کاهش می یابد.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزان بر اساس برنامه وزارت جهاد کشاورزی پیش نمی‌روند، افزود: به همین دلیل است که محصول روی دست آن‌ها می‌ماند و امکان تنظیم بازار وجود ندارد.

کشاورز با بیان اینکه تعادل بخشی از سیاست‌های اصلی ما است و باید کشاورزان بر اساس ظرفیت آبی هر منطقه کشت محصولات را انجام دهند، افزود: کشاورزی ما در اقتصاد، منابع و سیاست ناپدار است.

این مسئول تاکید کرد: نسخه گذشته برای کشاورزی باید فراموش شود و در این راستا به ناچار تولید برخی محصولات را از دست می‌دهیم و با انجام کشت مستقیم، به حداقل رساندن خاک‌ورزی می‌توان 30درصد نیاز آبی کشاورزی را کاهش داد.

کشاورز با اشاره به اهمیت کیفیت نهاده های مورد استفاده در تولید محصولات کشاورزی، ادامه داد: بذر نهاده بسیار مهم و تاثیر گذار است و هیچ کشاورزی نباید به دلیل مقررات سختگیرانه از دسترسی به بذر مناسب جا بماند.

وی درباره کود نیز گفت: کیفیت این نهاده نیز در بهره وری تولید بسیار اهمیت دارد و متاسفانه در سال92 از 70 نمونه کودی 55 نمونه فاقد مواد موثره بود و خاک محسوب می شد.

کشاورز یادآور شد: با ساماندهی بازار آشفته ثبت کود طی چهار سال اخیر کشاورزان به کود خوب دسترسی پیدا کرده اند و در حال حاضر موجودی کود کشور 480 هزارتن است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بحران آب سفره های زیرزمینی در دشت ها را نگران کننده توصیف کرد و اظهار کرد: در فضای امروز که دولت به دنبال تعادل بخشی آب سفره های زیرزمینی است، کشاورزان باید حد مصرف آب را رعایت کنند و برازنده جامعه کشاورزی نیست که بگذاریم بحران آب جدی تر و رودها و دریاچه ها خشک شود.

کشاورز افزود: با توجه به شرایط آب و خاک کشور باید برنامه الگوی کشت در بخش کشاورزی اجرا شود و محصولات آب بر مانند برنج به غیر از استان های گیلان و مازندران در سایر استان ها کشت نشود.

وی با بیان این که کشور ظرفیت خودکفایی همه محصولات را با توجه به کم آبی ندارد، تصریح کرد: تاکید ما در کشت محصولات، بهره وری آب و عملکرد بالا است.

کشاورز گفت: محصولاتی که به آب سبز یا آب باران اتکا دارند در ایران دارای مزیت هستند و در محصولاتی مانند برنج و ذرت امکان خودکفایی نداریم.

وی بر اهمیت انتقال کشت سبزی و صیفی به محیط های گلخانه ای تاکید کرد و اظهار داشت: به منظور صرفه جویی در آب، سبزی و صیفی و حتی باغ ها در کشور به غیر از نواحی شمالی باید به گلخانه ها و سیستم های حفاظت شده منتقل شوند.

کشاورز ادامه داد: کشت نشایی را یکی دیگر از راهکارها برای صرفه جویی در آب است و این روش علاوه بر توجیه اقتصادی موجب می شود که گیاه سالم به مزارع منتقل شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی جلوگیری تابش مستقیم نور خورشید بر سطح خاک را از راه های جلوگیری از هدررفت آب دانست و گفت: اگر باغداران 40 درصد زمین خود را با توری بپوشانند 30 درصد در مصرف آب صرفه جویی خواهند کرد.

به گفته وی تغییر فصل کشت محصولات آب بر یکی از مهمترین سیاست های وزارتخانه است که منجر به استفاده بهینه از آب سبز شده است.

وی یادآور شد: جهاد کشاورزی از این روش در مورد چغندرقند استفاده کرده است و برنامه دارد 20 درصد دیگر از سطح چغندرقند بهاره را کم و به سطح چغندر پاییزه اضافه کند.

کشاورز افزایش عملکرد چغندرقند را نتیجه مصرف بذور جدید دانست و بیان کرد: با استفاده از ارقام جدید بذر، طی سه سال اخیر عملکرد چغندرقند از 42 تن به 55 تن در هر هکتار رسیده است.

وی ادامه داد: عملکرد تولید شکر نیز از 453 گرم به 670 گرم به ازای هر متر مکعب افزایش داشته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در زمینه ساماندهی سیستم آفت کش ها، گام های خوبی در سازمان حفظ نباتات برداشته شده است، گفت: با برنامه ریزی های انجام شده حداکثر تا 16 ماه آینده سیستم آفت کش های کشور متحول خواهد شد.

کشاورز در پایان از کشاورزان خواست خود را با برنامه ها و سیاست های آب و خاک وزارت جهادکشاورزی و نسخه جدید در این حوزه هماهنگ کنند.