۰ نفر

قابل پیشگیری بودن سرمازدگی باغات با دستگا‌‌ه‌های نوین

۳۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۶:۳۷
کد خبر: 232913
قابل پیشگیری بودن سرمازدگی باغات با دستگا‌‌ه‌های نوین

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: تجهیزات نوینی وجود دارد که در صورت وقوع سرمازدگی کشاورزان می‌توانند با استفاده از این تجهیزات جلوی آسیب باغ را بگیرند و مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی تسهیلاتی برای این تجهیزات می‌دهد.

محمدعلی طهماسبی امروز در حاشیه افتتاح دومین نمایشگاه بین‌المللی باغبانی در مورد آخرین وضعیت توسعه بخش باغبانی کشور با توجه به محدودیت‌های آبی، گفت: در برنامه ششم توسعه احداث 500 هزار هکتار باغات در اراضی شیب‌دار مصوب شده است که بتوانیم گیاهان مثمر و اقتصادی مانند درختان، درختچه‌ها و گیاهان دارویی را در دستور کار قرار دهیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، وی افزود: حدود 8 میلیون هکتار از اراضی شیب‌دار کشور بالای 300 میلی‌متر بارندگی دارند و طبق مطالعات زیادی که در بخش‌های آبخیز داریم، امور اراضی و وزارت جهاد کشاورزی انجام شده بیشترین فرسایش خاک در ایران است که با کشت درخت در اراضی شیب‌دار می‌توانیم فرسایش را کاهش دهیم.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با اظهار تأسف از حجم بالای فرسایش خاک در کشور خاطرنشان کرد: میانگین فرسایش خاک در دنیا سالانه حدود 6 تن در هکتار است که این رقم در کشور ما 16.4 تن سالانه در هکتار است که رقمی حدود 2.5 برابر فرسایش نقاط دیگر دنیاست.

وی به مزایای کشت گیاهان در اراضی شیب‌دار اشاره کرد و گفت: این اراضی با استفاده از آب باران یا به زبان دیگر آب سبز می‌توانند بیشترین بازده را داشته باشند، منتها تکنیک‌های کاشت خاص خود را دارند که باید به کشاورزان آموزش داده شود.

طهماسبی در مورد نگرانی برخی ارگان‌ها در مورد مصرف آب در این اراضی هم تصریح کرد: اصلاً منبع جدید آبی برای این اراضی تخصیص داده نمی‌شود که عده‌ای به آن حساسیت پیدا کنند، چرا که ما با توجه به آب و هوای هر منطقه گیاه مختص آن را کشت می‌کنیم، به عنوان مثال در اراضی شیب‌دار کردستان انواعی از انگور یا در کاشمر خراسان جنگل بادام توسعه می‌یابد.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی همچنین در مورد ایجاد باغ‌های زیرزمینی در مناطق گرمسیری مانند بوشهر، اظهار داشت: در بوشهر باغ‌های زیرزمینی ایجاد می‌شود که با حفر کانال‌هایی در زیرزمین درختانی مانند انگور کشت شده و به مرور این درختان خود را به سطح زمین می‌رسانند و فرانسوی‌ها به عنوان یک کار فنی و درست هم برای مطالعه به ایران آمده‌اند.

طهماسبی در مورد اینکه آیا امکان راهکاری برای تکرار نشدن سرمازدگی باغات در فصل سرما که سال گذشته نیز در باغات مرکبات کشور رخ داد، گفت: بسته به نوع سرما‌زدگی می‌توان با استفاده از روش‌های نوین مقابله کرد، چرا که دو نوع سرمازدگی داریم؛ یک نوع جبهه‌ای و یک نوع منطقه‌ای و تشعشعی که نوع دوم قابل علاج و پیشگیری است.

وی با توجه به سرمازدگی سال گذشته اظهار داشت: طبق تجربه افراد مسن تا به حال چنین سرمازدگی در کشور سابقه نداشته است، چرا که سرمای منفی 14 درجه در اوایل آذر که پایداری هم داشته باشد، بی‌سابقه بوده است، چرا که در این زمان بافت درختان سبز و تازه است.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در مورد راهکارهای نوین مقابله با سرمازدگی، گفت: روش‌هایی مانند ایجاد مه، استفاده از ماشین‌های مولد، گرمازا و حتی هلی‌کوپتر می‌تواند جلوی سرما را بگیرد که در همه جای دنیا هم از آن استفاده می‌کنند.

خبرنگاران از معاون حجتی پرسیدند که کشاورزان جزء و خرده مالکان چگونه توانایی تأمین چنین تجهیزاتی را دارند که او پاسخ داد، سال گذشته به دلیل وسعت سرمازدگی در استان‌های خراسان رضوی، جنوبی، گلستان، مازندران، بخشی از گیلان، زنجان، قزوین، وزارت جهاد کشاورزی توان پوشش این مناطق به این بزرگی را نداشت، اما کشاورزان می‌توانند از طریق سایت مکانیزاسیون وارد شده و از تسهیلات ارزان قیمت برای تأمین چنین تجهیزاتی استفاده کنند.