۰ نفر

۳۵۰۰هکتار به باغ‌های فندق کشور افزوده می‌شود

۱۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۷:۳۳
کد خبر: 229673
۳۵۰۰هکتار به باغ‌های فندق کشور افزوده می‌شود

مدیر کل میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال جاری با کشت نهال در اراضی شیب دار، سه هزار و 500 هکتار به باغ های فندق کشور افزوده می شود.

شکرالله حاجیوند روز یکشنبه در نشست کمیته فنی فندق قزوین افزود: در حال حاضر سطح باغ های فندق کشور 24 هزار هکتار است که از این سطح زیر کشت سالانه 23 هزار تن محصول تولید می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی اظهار کرد: در یک برنامه پنج ساله توسعه باغ های فندق در کشور به 35 هزار و 363 هکتار خواهد رسید.

حاجیوند با بیان اینکه ایران جزو هفت کشور برتر دنیا در زمینه تولید فندق است،گفت: فندق ایران از نظر کیفی بسیار مرغوب است اما از لحاظ کمی نسبت به کشورهای دیگر در سطح پایینی قرار دارد اما امیدواریم با استفاده از ارقام جدید و تکثیر آنها، تولید این محصول افزایش یابد.

مدیرکل میوه های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در اراضی شیبدار شرایط مناسبی برای احداث باغ های فندق مهیا است،گفت: برای فندق طرح های پژوهشی زیادی انجام شده که امیدواریم این طرح ها گسترش یابد.

حاجیوند اضافه کرد: برای همه محصولات کشاورزی باید برنامه جامع محصولی تدوین کرد تا در قالب برنامه ششم به اجرا در آید.

وی خاطر نشان کرد: در بحث آفات و بیماری ها نیز برنامه های خوبی انجام شده و یکی از مباحث کلیدی ما در هر موضوعی ترویج یافته های تحقیقاتی در زمینه تولید محصول است.

حاجیوند یادآور شد: در حوزه باغبانی نبود یک تشکل قوی و منسجم در تولید محصولات باغی یکی از مشکلات مهم است که باید آنرا حل کنیم.

حاجیوند، تدوین و اجرایی کردن طرح جامع فندق کشور که تمامی مراحل زنجیره تولید را پوشش خواهد داد، توسعه صنایع فرآوری فندق، پیگیری برای فعال کردن ایستگاه تحقیقاتی ، توسعه کشت ارقام جدید این محصول،احداث نهالستان از ارقام جدید و تجاری، راه اندازی و تقویت تشکل های فندق در استان های گیلان و زنجان و حمایت از تامین انتقال آب برای توسعه این باغ ها از مهم ترین برنامه های در دست اقدام وزارت جهاد کشاورزی برای باغ های فندق در کشور برشمرد.